söndag 28 augusti 2016

Peter Pan //Emme


Titel: Peter Pan 
Författare: J.M Barrie 
Förlag: Puffin 
Antal sidor: 207 
ISBN: 9780147508652
Betyg: 3/5

Baksidan: 
On a starry night, Peter Pan and his fairy friend Tinker Bell fly with the three Darling children to Neverland, a magical place filled with mermaids, magic, and mischief. But Captain Hook and his band of pirates lurk nearby, plotting revenge against Peter and his happy band of lost boys...


Kommentar: 
Ni vet hur folk har åsikter och teorier om allt idag? Så var det även med Peter Pan ute på internet för ett tag sedan, och ända sedan jag läste en viss spekulation har jag alltid velat läsa boken. För er som undrar vad det var jag läste så kan jag berätta om det (obs! Du gör det på egen risk!) här under, bara markera följande område:
[ Så någon på internet påstod att Peter Pan var i neverland pga att han (och alla de andra där) var döda då de aldrig lyckades växa upp. Om det är sant eller inte vet jag inte, men bara tanken på det fascinerade mig så mycket så ja... jag köpte boken! ]

Det kom sig alltså för att jag skulle köpa boken, så när jag var i en bokhandel i Frankrike (Shakespeare and Company, för övrigt den vackraste bokhandeln jag någonsin varit i!) hittade jag boken och bestämde mig för att köpa den (jag menar, kolla bara omslaget, huur fint?!). Det jag inte då visste, var att just den där utgåvan var skriven på ett väldigt speciellt sätt, som försvårade hela situationen för mig. Det tog mig fyra månader att läsa ut boken. Fyra. Och jag skyller självklart allt på språket! Historien älskade jag, men det blev så himla svårt att låta allt flyta på när jag inte ens förstod hälften i boken :(

Jag minns att jag älskade slutet i alla fall. Det hände en massa saker på samma gång och det avslöjades en hel del som jag älskade. Jag tror tyvärr att språket gjorde att jag inte älskade boken så mycket som jag hade kunnat göra, men när mina åsikter om just den här utgåvan lagt sig ska jag ta mig an Peter Pan igen, fast i en annan, mer lättläst utgåva!☺

Rekommenderas till: 
Ja, menar vi utgåvan så rekommenderas den till de som inte har några problem med lite svårare engelska, men syftar vi istället på historien i sig så rekommenderar jag den till alla, för den är så himla fin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar