fredag 24 augusti 2012

Recension: The Perks of Being a Wallflower //Zozzo

This is the story of what it's like to grow up in high school. More intimate than a diary, Charlie's letters are singular and unique, hilarious and devastating. We may not know where he lives. We may not know to whom he is writing. All we know is the world he shares. Caught between trying to live his life and trying to run from it puts him on a strange course through uncharted territory. The world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends. The world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite.




Titel: The Perkf of Being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Utgiven: Februari 1999
Sidor: 213
Förlag: Turtleback Books
ISBN: 9780613237529

Innan jag började läsa denna boken hade jag bara sett positiva recensioner, så mina förväntningar var väldigt höga. Och wow vad den överträffade dem!

Karaktärerna är så fantastiska. Charlie är så känslig och kan gråta över vadsomhelst. Men det bara passar in. Man förstör varför. Och han är så så fin. Sam och Patrick är också underbara. Deras vänskap är... så fin? Jag kan förklara med ord. Hur mycket jag gillar dem och hur underbara karaktärerna är. Man bara älskar dem. Charlie utvecklas så mycket under tiden. I början är han väldigt blyg, men han vågar mer och mer. Först tänker man inte på det, men när man tänker tillbaka på boken så förstår man hur mycket han har gått igenom för att komma dit han var när boken slutade.

Det som gör boken mest intressant är att den är skriven som brev. Charlie skriver ner allt som händer i brev till en person som han kallar för "Dear friend". Och även om allt som händer utspelar sig genom brev så får författaren med allting som händer.

Handlingen var så perfekt. Det känns väldigt realistiskt. Trots att boken släpptes på 1990-talet så känner man ändå igen sig och vet att det är sådär man gör än idag. Hur ska jag förklara för er hur bra den är? LÄS DEN BARA. Och gud vad jag längtar tills filmen!

Första meningen:
August 25, 1991
Dear friend,
I am writing to you because she said you listen and understand and didn't try to sleep with that person at that party even though you could have.


Citat: 
And in that moment, I swear we were infinite.
s. 39

And even if somebody else has it much worse, that doesn't really change the fact that you have what you have.
s. 211

Betyg: 5/5
//Zozzo

2 kommentarer:

  1. Grym recension, nu vill jag verkligen läsa Perks! :)

    SvaraRadera
  2. Tror att jag råkade skicka 2 kommentarer :s hehe... Awkward ;)

    SvaraRadera