lördag 23 maj 2015

Looking for Alaska //Emme


Titel: Looking for Alaska
Författare: John Green
Antal sidor: 263
Förlag: Harper Collins Publishers
ISBN: 9780007523160


Handling: (från Goodreads)
Before. Miles "Pudge" Halter's whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the "Great Perhaps" (François Rabelais, poet) even more. He heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.

Kommentar: 
Jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Jag älskade den här boken så fruktansvärt mycket, och trots att jag läste ut den för mer än en vecka sedan har dess spår ännu inte lämnat mig. Den innehöll allt man kan tänka sig och det fanns inte ens en liten chans att bli uttråkad av den. Milters äventyr tog aldrig slut och slutade aldrig vara roliga.

Till att börja med har John Green verkligen skrivit ett mästervärk (igen). Det är som en han är en urmakare utav dess like och kan fixa ihop muttrarna i uret så perfekt och utan några minsta fel. Efter att jag kommit in i boken fanns det ingen återvändo- jag var helt fast. Jag läste den här när jag var utomlands och den hängde med var jag än gick. Skulle vi ut och äta hängde den med då jag såg en möjlighet att fortsätta läsa i den. När den tog slut kändes det fruktansvärt för det var som att lämna Alaska Young och Milter Halter och deras underbara värld och jag hade så många frågetecken som jag ville ha svar på. De har fortfarande inte besvarats, men det känns bättre nu i alla fall.

Det allra bästa med boken var att den var som en film. Med alla andra böcker så ser man allt som händer framför sig, men den här är annorlunda. Det är få böcker som verkligen får en att glömma hela omgivningen, och lyckas man med det, ja då är boken otroligt bra!
Lilla, söta Milter går från en liten kille som nästan ingen känner till, till en helt ny kille på en helt ny nivå. Förvandlingen är otrolig och väldigt intressant att följa. Jag älskar de nya kompisarna han får och hur han verkligen växer och blir något större. Genom hela bokens gång så var det som att se på en riktigt bra film och jag kan knappt behärska mig tills filmen kommer ut! Jag har höga förväntningar på den, både efter boken och efter filmatiseringen av TFiOS (som blev ett mästerverk).

John Greens böcker har en tendens att påverka mig väldigt starkt.
Jag påverkas på två olika sätt; det första är att hans berättelser går rakt in i hjärtat, och det andra att de förändrar mig. Med Paper Towns förändrades jag otroligt mycket pga läsningen om Margo och i flera veckor gick jag omkring och var allmänt förvirrad utan någon vettig anledning.
Med den här boken var det annorlunda. Kanske var det pga att jag var utomlands och fick mig en tankeställare där, eller så var det en blandning av det och bokens handling. Efter att boken var utläst kände jag mig till en början väldigt tom, men sedan ändrades det och blev till något annat. Jag kände att jag ville ha en förändring, slå mig fri och testa mina vingar.
John ger en inte bara en bra story, han ger också en present som man kan ta med sig ut i världen♥

Betyg: 5/5 

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också jättemycket om Looking for Alaska och är väldigt imponerad av John Green som författare! Vad fin bild på boken. Jag gillar verkligen blomman på omslaget (tycker bättre om det här omslaget en det jag har) och alla lappar inuti! :)

    SvaraRadera