fredag 15 maj 2015

Liebster Award 2015 //Zozzo


Vi blev taggade av Lexie att göra Liebster Award.

Regler: 
♦ Länka tillbaka till personen som nominerade dig
♦ Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
♦ Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
♦ Göra 11 frågor till dem som du nominerar
♦ Meddela de nominerade via sociala medier/ bloggar

1. Vad läser du just nu? 
Jag håller sakta med säkert på att läsa Champion av Marie Lu och ska snart påbörja Blue Moon av Alyson Noël med Emme.

2. Vilken är din favoritbok genom tiderna? 
Woooow lågt xD Lite halvt omöjligt att välja mellan Anna and the French Kiss och The Fault in Our Stars, sååå jag väljer dem båda heheheh....

3. Vad väljer du: läsa boken först och sedan se filmen eller tvärtom? 
Att läsa boken först. Om man ser filmen först kan man inte få en egen uppfattning om hur miljön och karaktärerna ser ut, vilket är det roliga med böcker. Så helt klart väljer jag att läsa boken först ^^

4. Vem är din favoritförfattare? 
Antagligen Richelle Mead eller Cassandra Clare. Jag kan verkligen aldrig välja mellan två favoriter haha. De båda verkar gilla att skriva så mycket och gör aldrig läsaren besviken. Man märker dessutom direkt på deras skrivsätt vem det är som har skrivit boken, så dem ser jag upp till!

5. Om du fick ge mig ett tips på en bok som du tycker jag måste läsa vilken skulle det i så fall vara och varför?
The Body Finder av Kimberly Derting! Jag hade en period då jag inte orkade läsa alls och så hittade jag denna boken som jag inte visste någonting om... och den var så så så perfekt. Jag vet inte vad det var som fick mig att minnas och älska boken så mycket, det var bara helheten av boken som var så bra ^^

6. Vad fick dig till att börja bokblogga?
Jag har nämnt detta så många gånger haha, för jag kan inte tacka henne nog; BokClara. Hon har lagt ner sin bokblogg, vilket är otroligt synd, men jag kommer ihåg att jag skulle leta efter en bild på Vampire Academy och togs till hennes blogg. Jag hade aldrig sett en bokblogg förut och var så fascinerad så jag återvände till hennes blogg dagligen och hittade hela bokbloggarsamhället på twitter. Jag ville sååå  gärna vara en del av det och började därför bokblogga lite ensamt, men det klarade jag inte av. Som tur var ställde emme upp på att ha en bokblogg tillsammans istället och det är hon som fick mig att inse hur roligt det är att bokblogga :)

7. Vilken är bästa filmen som är baserad på en bok? 
Catching Fire!!!!! TROR JAG. Det finns många böcker som har filmatiserats otroligt bra på sistone, men Catching Fire är den som jag minns starkast att jag tänkte "SÅ BRA FILMATISERAT" genom hela filmen haha.

8. Vad är det bästa med att bokblogga? 
Gemenskapen mellan alla bokbloggare ^^ Det är verkligen det bästa någonsin. Jag har lärt känna så många och kan prata om vad som helst med er och alla är så vänliga mot en. Det är NI som gör det så härligt :D

9. Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Jag är rätt så osäker på denna, men en av de äldsta böckerna jag har som ännu är oläst är Korsad av Ally Condie, och jag vet ännu inte varför jag inte har läst den haha. Jag gillade första boken, men sedan har jag bara inte kommit runt till att läsa uppföljaren.

      10. Vet du någon bok som du gillade men som andra inte alls gillade? Om ja, vilken var det och varför gillade du den? 
      Jag kan faktiskt inte komma på en enda bok, trots att jag vet att det finns många. Jag brukar gilla varenda bok jag läser, medan andra kan vara mycket mer kritiska och därför inte gillar boken lika mycket, dock kan jag inte komma på någon.

11. Har du någon bok som du har sagt att du ska läsa men inte gjort än? Om ja, vilken bok då?
Öööööh det är för många böcker för att ens tänka på haha. Nästan varenda uppföljare och bok som jag blivit tipsad om haha HEhehehHEHEHE oops (:c)


Och det var det! Jag och Emme nominerar tillsammans:
* Johanna (boktjejen)
* Anna (Bookshelf)
* Anna (boktycke)
* Tova (Bokugglan)
* David (oarya)
* Dola (Dolas bokblogg)
* Hannah (Draw, Read and Take a Photo)
* Emelie (Drizzle and Hurricanes)
* Klara (Klaraas books)
* Ella (MittemEllan)
* Petra (Petras bokblogg)


De frågor som vi har till er är dessa:
1. Om du blev strandsatt på en öde ö och fick ta med en bok, vilken skulle du ha valt?
2. Om du fick välja en värld från en bok att leva i, vilken värld hade du föredragit?
3. Vilket är ditt favoritcitat från en bok?
4. Om du fick krafter att använda som skulle vara kopplat till en av de fyra elementen, vad skulle det då vara och varför?
5. Brukar du cosplaya karaktärer från böcker eller är du intresserad av göra det någon gång?
6. Har du tänkt på att filma bokvideor att lägga upp på bloggen eller liknande?
7. Om du hade fått träffa en författare - levande eller död - för en dag, vem skulle det då vara?
8. Utöver läsandet, brukar du även skriva i någon form?
9. Vilken bok hade du helst velat se som film?
10. Vad har bokbloggandet gett dig?
11. Har du någonsin läst om en låt/ett band i en bok som du sedan har börjat lyssna på?

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack så mycket för taggen! Jag har gjort den ett par gånger redan så jag låter bli den här gången. Men tack så mycket!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för taggen! <3 :)

    SvaraRadera