lördag 21 februari 2015

Filmrecension: Cirkeln //Zozzo

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva

Titel: Cirkeln
Baserad på boken: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelforstrilogin
Premiär: 18/2-15
Visningstid: 144 minuter

Jag minns inte riktigt vad jag tyckte om boken när jag läste den då den kom ut. Jag kommer ihåg att jag tyckte att början var otroligt spännande men att det sedan bara gick upp och ner hela tiden. Ibland var den så så så tråkig och ibland var den spännande, men när jag tänker på den nu som helhet så tycker jag inte alls att den var lika bra som alla andra verkar tycka. Och sedan har vi filmen...

Om det är något positivt med filmen så är det att jag insåg att boken faktiskt var helt okej, eftersom filmen var så dålig. Förlåt men nej, jag är för det första verkligen emot svenska böcker och filmer, eftersom språket inte alls är lika bra i vissa situationer, jämför med engelska t.ex. Sedan åldern på skådespelarna. Jag hade verkligen inte kunnat gissa mig fram till att de skulle vara 16 år gamla, så det störde jag mig lite på. Men det som jag ogillade mest var skådespeleriet.

Skådespelarna var helt okej, visst. Men åh jag vet inte hur jag ska beskriva det. Det lät så fjantigt? De pratade inte lättsamt, utan man märkte att de sa precis det som var skrivet i manuset, så det kändes bara tillgjort. De pratade också väldigt barnsligt. Så fort de hade ett argument började de skrika på varandra som tioåringar och sprang iväg när de sagt sitt. Det var så himla irriterande.

Vissa skådespelare var verkligen bra. Till exempel skådespelarna som spelade Minoo, Rebecka och Elias var väldigt bra, men de resterande var inte jättejättebra.

Nu blev det här en väldigt negativ recension, vilket inte var meningen. Jag störde mig så in i på en massa saker men den var helt okej. Det som gjorde att jag inte gillade den så mycket var mestadels på grund av att allt lät så löjligt på svenska, vilket inte borde påverka min åsikt angående filmen så mycket hehe. Det var en massa coola saker också såklart. Effekterna var grymma till exempel! Förutom rösten som talade genom en karaktär för att kunna nå häxorna haha, det... var seriöst bara jobbigt att lyssna på eftersom det lät så löjligt xD

Oooookej jag ska sluta. Personligen gillade jag den inte, eftersom jag inte är så förtjust i svenska filmer och för att jag nog är van vid lite mer erfarna skådespelare. Annars var den bra och jag var inne i handlingen, vilket fick de 2,5 timmarna att gå väldigt fort trots allt. Om man gillar böckerna och fantasy borde man såklart se filmen! ^^

Regissör: Levan Akin
Medverkande: Josefin Asplund, Gustav Lindh, Irma von Platen, Miranda Frydman, Hanna Asp, Leona Axelsen, Helena Engström

Betyg: 1,5/5