lördag 26 november 2011

Recension: Fade (Wake #2) //Zozzo



From FADE:
Janie concentrates and squeezes her hands into fists, pumping them before they become numb, focusing on pausing the dream. It's slowing, and Janie tries to turn to look at the man. But the dream speeds up again. She can't do them both at once. Janie concentrates again on pausing the scene, and she knows her power is limited. One broad push of energy and the scene slows and stops. She stays perfectly focused, turns slowly, evenly. Sees the look of horror on the girl's face, sees the man's hands around her neck, his arms, and then slowly, slowly, turns to see the face of the man....
Titel: Fade
Serie: Wake-triology
Författare: Lisa McMann
Sidor: 248
Utgiven: Februari 2009
Förlag: Simon Pulse
ISBN: 9781416953586

När jag recenserade den första boken, Wake, i triologin (recension HÄR) skrev jag att det var en av de bästa böckerna jag någonsin läst. Och denna boken gör serien bara ännu bättre, hur det nu är möjligt. Den ligger på top 3 tillsammans med Twilight och Vampire Academy nu!

Det bästa med serien är att det alltid händer något. Det finns inga stunder då man tänker: "Men kom igen, varför händer ingenting. Palla denna boken...". Tvärtom faktiskt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken någon gång. Otroligt bra bok.

Den har allt dessutom. Kärlek, vänskap, sorg. Allt. Jag brukar inte gråta på grund av böcker, men denna fick mig till det. Och det är ju konstigt eftersom det inte direkt finns något att gråta över x) Jag tycker att Lisa McMann förklarar skriver på ett välskrivet sätt, och att hon dessutom skriver väldigt ungdomligt. Precis så som ungdomar pratar. Det finns heller inte någon liknande bok, vilket är bra. Man kanske börjar tröttna på alla dessa vampyrböcker och sånt nu. Då kan man läsa denna, eftersom det handlar om en tjej som ser andras drömmar. Bra idé för en bok faktiskt.

Jag har kollat på en intervju med Lisa där intervjuaren undrade hur hon kom på idén med boken och hon sa att hon en gång drömde att hon såg vad hennes man drömde. Hon började skriva, och tillslut kunde hon inte sluta skriva på boken, och det har alltså blivit en fantastisk serie. Jag har den tredje och sista boken framför mig nu, och har börjat läsa den. Har bara läst 20 sidor, men jag kan redan nu säga att den kommer vara lika bra som de två förra!:)

Betyg: 5/5
//Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar