onsdag 2 november 2011

Djävulens Märke //Emme

Fantasy älskare som jag är har jag läst Djävulens Märke av Magnus Nordin.
När jag såg boken på biblioteket så var min första tanke:
Den här boken verkar ju bra!
Men aldrig att jag kunnat tro att den vart bra!


Värstingklassen 9c i Katarinaskolan får en dag en ny vikarie. Malin, som hon heter, är ung, snygg och trevlig, och på något sätt lyckas hon få de allra stökigaste eleverna att lugna sig. Men det är något märkligt med henne, varför tycks hennes ögon ena stunden vara blå, för att i nästa vara gröna?
Efter ett tag kommer deras ordinarie lärare Hanna tillbaka och allt återgår till det normala. Men en morgon när eleverna kommer till skolan hittar de henne död i klassrummet. Har hon begått självmord eller inte? Malin blir deras ordinarie lärare. Men ju längre tiden går blir några av eleverna varse att det är mer till Malin än bara den vänliga fasaden.
Under en tvådagarsutflykt får en av eleverna se Malin ha sex med en av de bråkiga eleverna i klassen, och hur Malin antar ett demoniskt utseende. Hon får ett tredje öga i pannan och det ändrar färg precis som hennes ögon. Vad är hon? Hade hon något med Hannas självmord att göra? Kan hon manipulera deras sinnen?

Det är något märkligt med den nya vikariens ögon, ena stunden är de blå, för att i nästa vara gröna..

Man sitter på helspänn genom hela boken. Jag kunde absolut inte sluta läsa den och det tog inte lång innan jag insåg att boken redan var utläst.
Så fort något hände- vilket det gjorde hela tiden- och jag var tvungen att gå, så tänkte jag alltid; Men nej, bara EN sida till...!
Och sen så bar det av, boken blev utläst ganska fort.
Jag rekommenderar verkligen boken! Magnus Nordin är en av dom bästa "fantasy" författarna enligt mig och jag har läst nästan alla hans böcker.
Jag kan inte förstå hur BRA man kan skriva. Han är KUNG över fantasy/Skräck böckerna inom Sverige! Helt klart! 

Betyg: 5/5

Författare: Magnus Nordin
Titel: Djävulens Märke
Sidor: 490
Förlag: Månpocket
Utgiven: Augusti 2010

ISBN: 9789163864964


Bild på bokomslag
//Emme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar