lördag 4 juli 2015

Märkta för livet //Emme


Titel: Märkta för livet 

Författare: Emelie Schepp 
Förlag:E n & Ett AB 
Antal sidor: 387
ISBN: 9789198081107

Handling: (från Adlibris)
En sommardag 1991 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån. 
   Tjugoett år senare får hon, som framgångsrik åklagare, uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. 
   Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder Jana Berzelius ett intensivt arbete med att lösa fallet. Men utredningen tar en oväntad vändning när ännu ett lik hittas. Denna gång är det en pojke. Och ju mer Jana gräver i den döda pojkens bakgrund, desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en historia mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat föreställa sig. 


Kommentar:
Den här boken gick verkligen rakt in i hjärtat och försvann sedan och lämnade kvar ett märke som än idag sitter kvar. Detta är en bok som berör och som viftar bort dina förväntningar som om de vore en irriterad fluga och ersätter de med ett stort guldklot.
Den är väldigt välskriven och det går inte en sida utan att något nytt och spännande händer. I många böcker som jag läst så har det funnits enstaka sidor då ingenting hänt "av värde", men i den här boken händer det något på varenda liten sida.
Det finns inte en chans att bli uttråkad eller att lämna ifrån dig den efter att du kommit in i den. Och så fort man gör det, finns den kvar i ens tankar tills man plockar upp den igen. Åh vad jag älskar den här boken..!

Jag minns att jag hade läst otroligt många bra recensioner om den här boken innan jag kom mig för att läsa den, och jag tänkte hela tiden att den inte skulle passa mig för att jag trodde den skulle vara en sådan där typisk "vuxenbok". Jag hade tydligen helt fel.
Märkta för livet tog mig med storm precis som en dystopisk bok eller en romantisk bok kan göra, och den kändes verkligen inte som en "vuxenbok"!
Jag skulle vilja påstå att detta mästerverk passar alla åldrar! :D

Jag är en person som föredrar romantiska, dystopiska eller fantasyböcker, något som Märkta för livet var långt ifrån- ändå älskade jag den av hela mitt hjärta!
Du behöver nog inte ha någon speciell boksmak för att älska den här heller. Emelie Schepp har verkligen lyckats skapa något extraordinärt! ^^

Betyg: 5/5 

1 kommentar:

  1. Hej! Jag ville bara säga att det verkligen är jättekul att läsa er blogg! Jag har fått flera bra boktips här. Jag gillade för övrigt också "Märkta för livet"!

    SvaraRadera