fredag 26 juni 2015

Recension: Unearthly //Zozzo


When Clara Gardner learns she’s part angel, her entire life changes. She now has a purpose, a specific task she was put on this earth to accomplish, except she doesn’t know what it is. Her visions of a raging forest fire and a mysterious boy lead her to a new high school in a new town but provide no clear instruction. As Clara tries to find her way in a world she no longer understands, she encounters unseen dangers and choices she never thought she’d have to make—between the boy in her vision and the boy in her life, between honesty and deceit, love and duty, good and evil. . . . When the fire from her vision finally ignites, will Clara be ready to face her destiny?




Titel: Unearthly
Serie: Unearthly #1
Författare: Cynthia Hand
Utgiven: November 2011
Förlag: HaperCollins Publishers
Sidantal: 435 sidor
ISBN: 9780061996177

Detta var en perfekt bok efter att jag knappt har haft någon läslust. Den första halvan av boken kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig den. Det hände alltid någonting och jag gillade varenda karaktär (förutom dem som författaren skrev som så att man skulle ogilla dem). Dock tyckte jag inte att andra halvan var lika bra, eftersom jag personligen tyckte att författaren fokuserade på fel saker.

Efter ett tag in i handlingen handlade allting om killar och det var ett bra tag då författaren inte ens skrev för huvudkaraktärens vänner längre. Det var inte så att Clara glömde sina vänner eller så, utan bara som att författaren ville skriva så mycket hon kunde om killar istället, vilket irriterade mig.

Det som jag ville läsa mest om var nerkortat en hel del. Till exempel var det en sak som jag verkligen ville läsa om  som man brukar så läsa om på flera sidor, men som författaren bara nämnde på en halv sida i denna boken. Detta var även en mycket viktig scen för huvudkaraktären, japp. Jag tror att författaren kortade ner den en hel del för att det var så mycket annat som hände som hon ville skriva om, vilket gjorde att vissa saker blev nerkortade och snarare genomstressade. Jag tycker att många oviktiga delar hade kunnat tas bort från boken för att fixa detta, så att författaren kunde fokusera på viktigare saker istället och inte bli distraherad av andra småsaker. Detta är anledningen till att jag inte älskade boken.

Medan jag läste kunde jag se allting tydligt framför mig, vilket, enligt mig, visar att författaren har gjort ett väldigt bra jobb med att beskriva platserna. När jag tänker tillbaka på boken kan jag inte minnas att författaren beskrev för mycket eller för lite, vilket jag är glad över att författaren gjorde så bra. 

Vad jag gillade mest med oken var att även om huvudkaraktären hade syner om framtiden så visste jag ändå aldrig vad som skulle hända. Jag trodde verkligen att jag visste ett tag, men då visade sig att det var en gigantisk plot twist som förvånade mig så mycket. Jag var helt förvånad när jag tillslut lade ner boken, för jag hade aldrig kunnat vänta mig det slutet. Författaren har planerat boken så bra, eftersom allting var så logiskt i slutet, men ändå hade jag aldrig kunnat vänta mig att det skulle sluta så.

Sammanfattningsvis var detta en av de bästa böckerna jag läst på ett bra tag och jag ska försöka att läsa uppföljaren snart för att få reda på vad som händer härnäst!

Citat:
Have you ever been to a place youre supposed to love, but all you can think about is home?
p. 294

I feel it all, but overshadowing every other emotion is the grief, the sense that Ive lost the most important thing in the world, even as I seem to be gaining it.
p. 298

Betyg: 4,5/5

//Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar