måndag 29 juni 2015

Maze Runner: I vansinnets öken //Emme



Titel: Maze Runner: I vansinnets öken
Författare: James Dashner
Förlag: Semic
Antal sidor: 356
ISBN: 9789155260583


Handling: (från Semic förlags hemsida)
LÄS INTE FÖLJANDE TEXT OM DU INTE LÄST DE TIDIGARE BÖCKERNA

Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem.Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos.
Flykten är långt ifrån över. De står inför en ny och fruktansvärd prövning. De har två veckor på sig att korsa en förbränd öken och ta sig till andra sidan. De kommer att möta sjukdom, galenskap och vänner som inte går att lita på - ingen går säker.
Kommer Thomas och hans vänner någonsin att bli fria? Finns gåtans lösning bland Thomas förlorade minnen?
Kommentar: 
Till att börja med var jag väldigt chockad. Jag menar, första boken; Maze Runner- dödens labyrint var bra. Jag var helt klart tagen av berättelsen men den kunde vara lite långsam ibland och det fanns tillfällen då man ville hoppa över några sidor för att komma till någon lite mer spännande del.
Andra boken var inte ens i närheten av detta. Från första sidan var jag tagen och jag läste girigt vidare och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Den hade något som den första boken inte lyckades plocka fram; en spänning som påminde otroligt mycket om en action film.
Det fanns flera tillfällen då jag blev riktigt rädd. Det uppkom scener i boken som fick mig att bli så rädd att jag ville gömma mig under en sten, men självklart läste jag ändå vidare för att boken var så fruktansvärt spännande..! (och för att jag inte hittade någon sten att gömma mig under)
Det finns en scen i boken som kommer sitta kvar som ett märke i min boksjäl och som alltid kommer påminna mig om detta mästervärk.
I flera veckor efteråt tänkte jag tillbaka på scenen och tänkte "jag längtar så oerhört mycket till filmen!", för jag vet att den scenen kommer bli riktigt epic i filmen!

Jag tror inte det finns något mer att tillägga än att detta är en mycket läsvärd bok, och om du gillade den första boken kommer du att  ä l s k a  den andra! :D

Och tack så jättemycket till förlaget Semic för recensionsexemplaret! :)

Betyg: 5/5 

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har taggat er ^^
    http://dolasbokblogg.blogspot.se/2015/06/sommarlasningstaggen.html

    SvaraRadera