onsdag 25 juni 2014

Vampire Academy: Boken och Filmen //Zozzo

17/6
Hejhej!
Igår läste jag om Vampire Academy och jag tänkte skriva en kort recension på den nu, så recenserar jag filmen och jämför den med boken nästa vecka så fort jag sett den :)

Detta är tredje gången jag läser Vampire Academy och jag älskade den exakt lika mycket även denna gången. Jag älskar alla karaktärer så mycket och det är så kul att se ännu en gång hur Rose utvecklas så mycket. Hon går från att vara bortskämd och barnslig till att bli så mogen förståndig på så kort tid. Författaren blandar in så mycket i ett; vänskap, romantik, skola, vampyrer, våld och mycket mer. Det enda någorlunda jobbiga med boken är just Roses attityd i början då hon var så barnlig och all skvaller... Det kändes som att man läste om barn, inte ungdomar. Men som sagt utvecklas dem så man står ju ut haha.

Danila Kozlovsky
Det jag älskar mest med denna serie är Rose och Lissas band. Det är så genialiskt, verkligen. Författaren skriver bara ur Roses perspektiv men man får tack vare bandet också läsa om scener som händer Lissa, som man ur Roses perspektiv hade missat. Det är så intressant och kul att läsa om!

Och såklart såklart... DIMTRI!! Japp, han är en väldigt stor anledning till varför jag älskar serien så mycket. Jag hoppas verkligen att Danila Kozlovsky, som spelar honom i filmen, gör ett bra jobb. Det är ju bra att han kommer från Ryssland så att det håller sig bra till boken, men åh vad jag hoppades på Ben Barnes. Han är verkligen så otroligt lik Dimitri! Men vi får hoppas att Danila gör ett bra jobb i alla fall :)

Efter alla trailers och posters jag sett på filmen kan jag bara säga att jag inte har så höga förväntningar längre och jag känner inte direkt att jag har bråttom att kolla på den... Men jag hoppas verkligen att den är bra ändå!

25/6
Såååå.... nu har jag sett filmen och herregud vad besviken jag är... Jag kunde verkligen inte ta filmen seriöst. De bara snabbspolar genom hela handlingen så man hänger knappt om vad som händer eller vem som är vem eller vad som är vad och usch. Alla skådespelarna var inte ett dugg lika de karaktärerna de spelade från böckerna. Och de ändrade så mycket så man blev bara ledsen av att se alla förändringarna. Det som jag blev mest förvånad över var just över slutet, alltså att de avslutade med en cliffhanger, jag menar, waow de PLANERADE faktiskt något....

Alltså de har verkligen bara slängt ihop vad som helst och jag vet att många har förvanat om att det är mycket komedi istället, men det var inte ens kul. Inga kommentarer eller någonting... Kanske var det bara jag som var för sur över att de förstört boken, men den var inte kul, inte sorglig, inte någonting och nejnejnej NEJ. Jag skulle inte direkt vilja tipsa om filmen, men ni borde verkligen läsa boken som är mycket bättre! Filmen får betyget 3/10 av mig i alla fall hehe. Men jag vill gärna veta, ni som har sett filmen, vad tyckte ni om den? :)

//Zozzo

3 kommentarer:

  1. Jag har sett filmen två ggr nu, och själv tyckte jag precis tvärtom, och blev förvånad över att jag gillade den så mycket. Tyckte både att den var rolig, spännande, och jag störde mig inte alls på det dem ändrat (förutom Sonya Karp där i slutet). Och jag tyckte att Zoey, Danila, och Dominic var ganska så perfekta i sina roller. Men alla kan ju förstås inte tycka lika, fast väldigt tråkigt att du inte gillade den. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen och tyckte den var väldigt dåligt gjord, tyckte inte alls om någonting den! Älskar däremot alla böckerna men filmen - vad hände där liksom????? inte OKEJ.

    SvaraRadera
  3. Jag var jätte besviken på filmen, även om jag knappt hade några förväntningar. Böckerna älskar jag däremot! <3

    SvaraRadera