fredag 20 juni 2014

Recension: Sätt mig i brand! //Zozzo

Varning för spoilers i handlingen för er som inte läst de tidigare delarna!
Juliettes beröring är dödlig. Hennes krafter oerhörda. Det är hon som kommer att förändra historien. Hon har överlevt en pistolkula i bröstkorgen, men när hon vaknar vet hon varken om rebellerna är besegrade eller om Adam lever. Warner har räddat hennes liv. Warner, som hon hatade, men som blev hennes älskare. Warner, Adams bror. Juliettes och Warners kärlek är förbjuden men omöjlig att kämpa emot. Och nu säger Warner att han vill slåss vid hennes sida mot Återetablissemanget, och krossa skräckväldet. Med är det verkligen det enda han vill med henne? Tahereh Mafi avslutar sin hyllade trilogi med att ge hopp om framtiden. Terrorn kommer att få ett slut. Men inte förrän en våldsam strid har utkämpats.

Titel: Sätt mig i brand!
Originaltitel: Ignite Me
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Juliette #3
Utgivningsdatum: Maj 2014
Förlag: B Wahlströms
Sidantal: 363
ISBN: 9789132161988

Denna serie är en av mina favoriter och det var väldigt länge sedan jag längtat så mycket på den avslutande delen och jag tror att detta kan vara en av anledningarna till att jag tyvärr blev smått besviken...

Jag gillade verkligen boken, det gjorde jag. Jag älskar fortfarande hur författaren har lyckats bygga upp en värld så bra och herregud, romantiken är så underbar och har varit genom hela serien och det var så kul att äntligen få se hur det slutade.

Det som jag dock störde mig mest på var... gnäll? Jag vill verkligen inte spoila, och detta gör det så svårt att förklara vad jag inte gillade med boken. Det var bara en massa skrik och gnäll och åh, jag blev så förbannat trött på det. Författaren förstörde karaktärer för att få handlingen att gå framåt och jag hatade det så otroligt mycket. Hon lyckades avsluta serien på ett bra sätt så jag är såklart nöjd, men nej nej nej, under bokens gång blev jag bara förbannad. Jag kände verkligen inte igen vissa karaktärer som jag förr älskade, bara för att det skulle passa ihop med historian.

Man märkte jättetydligt hur Juliette utvecklades och blev starkare, och såklart blev jag glad över det, eftersom hon varit så tyst och bara gråtit genom de andra böckerna. Det kändes bara som att en massa konversationer upprepades om och om och om och om igen där man märkte att hon kände sig starkare, så tillslut var det inte ens intressant att se hur hon utvecklades.

De enda karaktärerna jag gillade starkt vad Kenji, James och Warner. De var väldigt underbara allihopa och har inte förändrats alls, bara utvecklats, då det känns som att man bara kommit de närmare, så det var bra gjort.

Spoilers, markera för att läsa: Det jag hatade var att författaren så tydligt "förstörde" Adam för att det skulle bli tydligare att hon borde välja Warner. Det var bara dumt och hon borde ha hittat en annan lösning på att avsluta serien istället för att göra så att Adam gick från att vara en snäll och förstående kille till någon som bara skrek och gnällde och klagade på Juliette och sa en massa skit till henne. Sånt blir man bara less över, och det är detta som gjorde att jag blev trött på boken ett antal gånger.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag verkligen gillade boken, men den var inte lika bra som de andra och författaren kunde nog ha avslutat boken lite bättre istället för att behöva ändra på karaktärer för att få det att funka. Det låter som att jag bara klagar, men jag gillade den faktiskt väldigt mycket. Jag gillade bara inte hur författaren tvunget skulle förstöra karaktärerna.... Hur som helst så tipsar jag verkligen om denna trilogi, eftersom den fortfarande är en av mina favoriter!

Betyg: 4/5
//Zozzo