söndag 5 augusti 2012

Den åttonde flickan //Emme

Rösterna inifrån sovsalen fick henne att stå kvar utanför.
-Varför ska hon bo här? Hon kommer att förstöra allting.
-Vi får vara mycket försiktiga. Berätta ingenting för henne.
Maureen tog ett djupt andetag och öppnade dörren.
-Hej, jag heter Maureen Frazer. Jag ska visst bo här.



När Maureen kommer till internatskolan har terminen redan börjat. Flickorna hon delar sovsal med har bildat en klubb, De sju skatorna. Namnet har de tagit efter en gammal ramsa som handlar om vad som händer då man ser ett visst antal skator flyga: En för sorg och två för glädje, tre för en flicka och fyra för en pojk, fem för silver och sex för guld, sju för en hemlighet som aldrig får röjas.

Maureen förstår inte meningen med klubben. Varför turas flickorna om med att smyga ut mitt i natten? Och varför verkar de så rädda? Inte förrän hon själv en natt står framför en uråldrig sten för att lämna en offergåva börjar hon förstå.

Maureen märker med ens att ramsans innehåll börjar bli verklighet. En för sorg...



Titel: Den åttonde flickan
Författare: Monica Hughes
Förlag: B.Whalströms Ungdomspocket
ISBN: 
9789132150180
Utläst: 17/7-12 


Språket: 
Det fanns inga svåra ord eller något. Boken var helt underbar och ordförrådet bra.

Karaktärerna: 
Jag gillar huvudkaraktären.
Jag känner igen flera stycken av karaktärerna i boken.
Den ledande tjejen som vi ofta stöter ihop med i böcker om skolan, hon som allt kretsar runt och som har sina små vänner som kanske egentligen inte bryr sig om henne.
Där finns den vuxna, snälla, förstående.
När du läser boken kommer du känna igen många av karaktärerna från andra böcker du läst.

Kommentar: 
Den här boken var en riktig riktig höjdare!
Jag trodde inte alls att den skulle vara bra, men det var den!
Sidorna, kapitlena- ja hela boken kändes så mycket längre än vad den var, på ett bra sätt.
Blev glad av boken och det fanns tillfällen då jag hade svårt att släppa taget om den.
Har aldrig tidigare läst någon bok från den här författaren, så det var något nytt.
Jag rekommenderar verkligen den här boken! Den var helt underbar.
Jag ger boken betyget:
Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Sv: Jag tycker inte att det är så mycket skillnad faktiskt :). En bra grej är att man kan lägga ett inlägg i flera kategorier men de har fortfarande inte fixat så att man kan ha text bredvid bilder :/ Tycker du att blogspot är bättre? :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Nej jag har faktiskt bara använt blogg.se :)Jag har inte hört talats om Gone men Döden i dina ögon har jag hört om :). Dock är jag för rädd för att läsa böcker med titlar som involverar ordet "död" x)
    Tack detsamma! :)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg att jag läste den för ganska många år (med det här fantastiska (ehum) omslaget, http://www.amazon.com/The-Seven-Magpies-Monica-Hughes/dp/0002245493). Ramsan satt kvar i huvudet flera år efteråt... Blev väldigt sugen på att läsa om den nu!

    /Malin

    SvaraRadera