onsdag 29 februari 2012

Recension: Anna and the French Kiss //Zozzo

Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Étienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits?
Titel: Anna and the French Kiss
Författare: Stephanie Perkins
Serie: -
Förlag: Speak
Sidor: 400
Utgiven: Augusti 2011
ISBN: 9780142419403

Karaktärer: Var ska jag börja? De känns så äkta. Som om de vore ens bästa kompisar. Det är lite så när man läser boken. Det känns som att man själv är Anna. Alla beslut hon tar är samma som vad jag skulle ha gjort. Och Étienne. W-O-W, säger jag er bara. Jag har bläddrat igenom boken och läst några sidor varje dag nu i flera dagar bara för att få läsa om honom. Och visst, jag har dålig humor, men jag allvarligt talat asgarvade åt allting han sa! Och jag passar på att tillägga att jag älskar hans engelska accent. Okej, jag har väl inte direkt hört han prata. Men jag kan verkligen höra hans röst så fort jag läser något han säger. Otroligt bra jobb av författaren! Betyg: 5/5

Miljön: Boken utspelar sig i Frankrike. Jag har alltid velat åka dit, och när jag läser denna boken känns det som att jag äntligen är där. Jag kan se precis allt framför mig. Och efter att ha läst boken så måste jag ju passa på att säga att jag verkligen vill åka till Point Zéro (har jag för mig att det hette). Det verkar ju så mysigt. När man står där, får man önska sig en sak, och önskningarna brukar bli sanna. Paris - den bästa möjliga platsen för denna vackra boken att utspela sig på. Betyg: 5/5

Handling: Som sagt, så är en av de bästa sakerna med denna boken att den utspelar sig i Paris. Och hela idén med att Annas pappa skickar iväg henne till en amerikans skola i Frankrike för hennes sista år på gymnasiet är ju bara så fantastisk. Inte nått vidare komplicerat. Det är så lätt så det blir underbart. Efter bara tre sidor så är man fast och kan inte lägga ifrån sig boken. Den första sidan är hon där. I sitt rum på den amerikanska skolan. Man bara hoppar in mitt i handlingen, så det är bara närvaro rakt igenom! Dessutom är det så fruktansvärt mycket humor. Jag utmanar er till att försöka läsa boken utan att skratta, inte ett enda litet leénde! (Tyvärr, omöjligt...) Detta är en av de bästa böckerna jag läst i hela mitt liv. Betyg: 5/5

Det bästa med boken: Att den är så verklighetstrogen. Det skulle mycket väl kunna hända.
Det sämsta med boken: Det här får bli ett av de få tillfällen då jag inte kommer på något dåligt över huvudtaget med boken!

Betyg: 5/5