lördag 17 september 2011

Del 2- Om de bara visste... //Emme

Jag hör en vissling som skär genom luften. Hunden springer tvärt bort från mig. En man går förbi mig med hunden vid sin sida, antagligen hundägaren.
Jag reser mig upp och fortsätter min joggingtur ner till havet. En surfare surfar långt ute på havet, bakom en motorbåt. Fiskmåsarna skriker högt ovanför mig. Jag springer vidare, hem till min stuga igen. Dörren till uterummet står på glänt.
- Blir det någon frukost? ropar min mamma från uteplatsen. Shit! Det var ju jag som skulle fixa frukosten idag!
- Jadå. Vänta lite bara. Jag springer in och byter om till vanliga kläder. Sen slänger jag mig på cykeln. Jag cyklar lugnt in i villagatorna. Korsvirkeshusen ser så fina ut när solen lyser på dom. En katt sitter på en sten och tittar på mig. Jag vikar glatt och cyklar sen ner till den gamla möllan. Folk cyklar omkring och hejar på alla de möter. En trevlig liten stad man bor i. Ett bageri har dörren öppen och doften från de nybakta bullarna strömmar ut och blandas med doften av sommar. Jag cyklar vidare till cafeet Rosens Café. Blommorna från Kalifornia är redan utsatta på hyllorna och doftar underbart. Jag ställer min cykel i cykelstället utanför Rosens Café och går in.
Det finns inga gäster och det enda man hör är bagaren som håller på inne i köket.
- Vad skulle du vilja ha då? frågar tjejen bakom disken. Hennes ljusa flätor står rakt ut på var sida om hennes ansikte. Hennes ögon är stora och bruna.
- 2 ostfrallor, 5 birkes, 2 chokladbollar..
Jag betalar och går ut med mina två påsar med morgon frallor.
Jag ställer påsarna i cykelkorgen och trampar iväg. Luften är sval och solen lyser starkt. När jag svänger in på vår parkering känner jag doften av nyklippt gräs. Jag kan höra surrandet från vår gamla gräsklippare. Jag ställer cykeln under ett träd och går in i uterummet. Tidningen ligger framme på bordet med en kopp kaffe. Jag går nyfiket fram till tidningen. Det står om värmen som är på väg- den varmaste sommaren någonsin! Ryssvärmen som kommer för tredje gången i rad. Och åskan vi får på köpet.
Jag märker att jag bara står med bullpåsarna i händerna. Radion står på inne i köket, på lagom hög volym.
Jag lägger upp bullarna på skärbrädan och skär upp bulle efter bulle. Sen tar jag fram en djup korg och lägger bullarna där i. När jag ska gå ut till uteserveringen ser jag något stort och svart i ögonvrån. Något stort, svart och flaxande kommer emot mig, inifrån huset. Vad kan det vara? Fågel? Nej, inte inomhus. Eller..? //Emme
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar