onsdag 2 november 2016

Desert Flower //Emme



Titel: Desert Flower
Författare: Waris Dirie
Förlag:Virago
Antal sidor: 238
ISBN: 9781860497582
Betyg: 5/5 

Handling: (från Goodreads)
Waris Dirie ran away from her oppressive life in the African desert when she was barely in her teens, illiterate and impoverished, with nothing to her name but a tattered shawl. She traveled alone across the dangerous Somali desert to Mogdishu- the first leg of a remarkable journey that would take her to London, where she worked as a house servant; then to nearly every corner of the globe as an internationally renowned fashion model; and ultimately to New York city, where she became a human rights ambassador for the U.N.

Kommentar: 
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när jag började läsa Desert Flower. Vi har en uppgift i skolan där vi ska välja en bok att läsa och sedan skriva en analys om det vi läst. Jag själv hade hört väldigt mycket gott om  boken och jag har därför velat läsa den ett bra tag nu, så valet var rätt givet när det väl kom till kritan. Jag hade dock ingen aning om vad själva boken handlade om, men nu i efterhand är jag väldigt glad att jag valde att läsa boken. Jag tror även att det var bra att jag inte kollade upp handlingen innan jag läste boken, för jag blev väldigt positivt överraskad av den skulle visa sig handla om.

Waris Dirie kommer från öknen i Somalia, och det livet hon levt där är så himla olikt det liv vi lever i västvärlden. Därför var det så himla intressant för mig att läsa om hennes liv; från flicka hos en nomadfamilj till en framgångsrik kvinna i New York.
Desert Flower är en bok som lyser så himla starkt av hopp. Som läsare känner du dig väldigt stark när du läser boken, och något jag kände var framförallt glädje över mänskligheten. Idag är det nästan enbart negativa nyheter och man börjar smått tröttna på människan pga allt hemskt som händer, men genom den här boken inser man ur god människan faktiskt kan vara.
Jag hittade så himla många vackra citat. Waris Dirie är en sån himla fin kvinna som är en sann förebild. Trots att hon levde ett väldigt hårt liv så vill man nästan leva som henne, just för att resan är så himla fantastisk. Jag kan knappt förstå hur underbart det måste kännas för henne att kolla tillbaka på livet och veta att hon klarade av hela den resan, nästan helt på egen hand..!

Rekommenderas till: 
Jag vill verkligen rekommendera den här boken till alla! Vill ni inte läsa den på engelska så finns den på svenska (En blomma i afrikas öken) och jag kan nästan slå vad om att den är minst lika bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar