måndag 7 januari 2013

Årsresumé- Sammanfattning av bokåret 2012 //Emme


Bokåret 2012: 


Antal lästa böcker: 58
Antal lästa sidor: 16 468 

TOP 10- Årets bästa böcker: 
* Hungerspelen- Suzanne Collins
* Eld- Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
* Udda verklighet- Nene Ormes
* Himlen börjar här- Jandy Nelson
* Fyra dagar fyra nätter- Morgan Matson
* Allt jag säger är sant- Lisa Bjärbo
* Den fjärde dimensionen- Meg Cabot
* Frost- Maggie Stiefvater
* Det är så logiskt alla fattar utom du- Lisa Bjärbo
*Helena- Starcrossed- Josephine Angelins

Kommentar: Det känns som dem svenska författarna tar ikapp i mina bokregister ;)
Observera; ordningen är inte från 1-bäst till 10- sämst, utan det är blandat.
Årets största överraskning: 
Att läsa engelska böcker behöver inte nödvändigtvis vara svårt ;)

Årets bästa karaktärer: 
* Susannah Simon(Suze)- Hemsökt serien av Meg Cabot
* Katniss Everdeen- Hungerspelen, Revolt, Fatta Eld av Suzanne Collins
* Mary- De vassa tändernas skog av Cattie Ryan
* Udda- Udda Verklighet av Nene Ormes
* Miranda- Skuggan, The World Of Voodoo av Petrus Dahlin & Lars Johansson
Observera att det även här inte är i någon speciell ordning, utan bara blandat.

Kommentar: 
Fanns många många fler jag hade kunnat skriva med på årets bästa karaktärer, men jag väljer att bara ha med dessa fem, eftersom jag anser att det var dem som lyste starkast. Deras personligheter skilde sig från mängden, och dem alla visar styrka och mod, vilket jag gillar.


Katniss Everdeen(Jennifer Lawrence) i filmen The Hunger Games. 

Årets bästa idé: 
*Bokväggen till mitt rum(har inte ångrat mig en enda sekund)
* Adzerk, den vita hingsten- författaren har fått med massor med olika viktiga och roliga delar i boken och man fattar genast tycke för boken. Lin Hallberg(som är författaren) skriver av verkligheten bra, så att mindre barn också kan förstå och i just den här boken har hon fått med att alla inte har det så bra som vi har det i Sverige, vilket jag anser kan vara viktigt för barn att veta- ja alla överhuvudtaget. I boken får vi följa Emma, som åker till Mongoliet tillsammans med hennes föräldrar som fått ett nytt jobb där.  Emma träffar en tjej där- nomadtjejen Baska, som erbjuder Emma att följa med henne hem under några veckors tid. Och Emma inser ganska snart att det inte alls är som hemma. Folket bor i tält och har sina djur nära sig. Ganska annorlunda gentemot Sverige. Bra idé Lin!

Årets snyggaste omslag: 


Udda Verklighet- Nene Ormes 

Kommentar: 
Det är så vackert; först en stad(som jag antar är Malmö, men jag vet inte), i vad som ser ut som solnedgång(eller möjligtvis soluppgång) med fåglar som flyger uppe på himlen. Och sedan en större, svart fågel med författarens namn samt bokens titel i en vacker stil(silvrigt dessutom, pluspoäng!). Och sedan ser det ut som något dokument där någon har skrivit något i vad som ser ut som skrivstil och hela omslaget är i helhet rött och svart med gnutta silver/vitt och jag tycker verkligen det är jättesnyggt! Trots att det finns mängder med andra fina omslag så tycker jag ändå Nene Ormes, Särskild, tar hem priset!:D

Årets Fynd: 
Hm ingen aning.. Kanske böckerna på bokrean eller kanske bokmässan.

Kom ihåg: 
Att läsa är att resa, och att citaten är betydelsefulla(och roliga!) ;)

Vad tycker du om bokåret som helhet?
Jag tycker året har varit bra. Först satte jag 60 böcker som ett mål, men sedan sänkte jag igen. Men 58 böcker det är jag nöjd med :) Jag tycker året har varit riktigt roligt faktiskt. Att få träffa alla bokbloggare och alla bokintresserade över huvud taget, på bokmässan, det var verkligen superskoj!:D 
Hade varit roligt om man hade kunnat träffats lite oftare.. ^^
Jag tycker det blir roligare och roligare att läsa och tänkte ge mig på lite fler engelska böcker detta året; 2013. Kanske även några lätta spanska böcker haha. Vi får väl se ;)

Hoppas ni är nöjda ni med året som varit, nu taggar vi 2013(som redan är inne på den sjunde dagen på året bara för att jag är liite sen, hoppas det inte gör så väldans mycket ^^)!:D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar