onsdag 25 januari 2012

Niklas Krog //Zozzo

Hejhej! För ett tag sedan skrev jag om mitt (OTROLIGT, OTROLIGT) dumma misstag när jag slängde bort Magnus Nordins autograf. Och jag nämnde då också att varje år så kommer det en författare till vårt bibliotek, och förra året var det Niklas Krog som kom hit. Vår svenskalärare sa att vi kunde skriva en berättelse (högts 10 sidor, typ) som vi kunde ge till honom, men vår mailadress på, så att han kunde berätta var han tyckte om den! Så kul!:D

Så jag hade tänkt att jag skulle skriva en egen liten kort berättelse. MEN, det gick flera veckor, jag skrev, ångrade mig, skrev, ångrade mig osv. Emme hade redan tagit ut de första 7 sidorna i sin bok som hon skrev för ett tag sedan, som hon ville att jag skulle ge till Niklas Krog. Och dagen innan han skulle komma så tänkte jag, detta är mitt livs chans! Nu kan du få feedback av en riktig författare, få se vad han kommer för tips och vad han tycker om den! Så jag började skriva. Då var klockan kanske 6 på kvällen och jag fortsatte skriva tills klockan 11 eller något sånt. Och jag var ju tvungen att gå och lägga mig såklart, så jag hann inte läsa igenom. (Oops.)

Det värsta med idén att skriva en liten berättelse till Niklas Krog var nog att jag inte vågade skriva vad jag egentligen ville. Jag ville skriva om tonårsromans och sånt. Men, nej. Det kändes pinsamt att skriva ner om romantik när Niklas Krog sen skulle läsa den och ja... Jag är tyvärr väldigt blyg, så nej. Det fick bli lite action och spänning då. (Haha, om man nu kan kalla den det xD) Och jag lämnade in den till både min svenskalärare och Niklas Krog. Min lärare sa att jag inte borde skriva "kolla" så mycket. Istället för att bara skriva: kolla, kolla, kolla så borde jag tagit: kolla, titta, se, snegla. Ja, ni fattar. Men jag hann inte tänka på det eftersom jag skulle skriva allt på fyra timmar. Speciellt inte när man också skulle få ihop med allt på 9 sidor, det är lite omöjligt. Men jag lyckades få ihop den, Niklas Krog läste den, och jag tänker visa er vad han tycker!

Niklas Krogs mail till lilla mig!

Hej Sofie!
Till sist kom jag loss och läste din berättelse Den mystiska förföljaren. Smart att öppna med det hemska när berättarjagets mamma och pappa blir mördade. Då går det inte att sluta läsa. Sedan är det bra närvaro rakt igenom och det blir en snygg liten thriller med otäckt, vidöppet slut. Extra snyggt blev det när berättarjaget är ensam hemma och upptäcker att en kille spionerar på henne. Sedan blev jag överraskad när det visade sig att det var hennes bror. Och ännu mer överraskad när brodern visade sig vara en mördare. Snyggt!
Tack för att jag fick läsa!
/Niklas

Japp, det var det. Haha, jag vet vad ni tänker xD Killen spionerar på henne, det var hennes bror, och han var en mördare. Asså... HAHA. Och titeln: "Den Mystiska Förföljaren" HAHA, allvarligt... x) Men varje gång jag skriver och tänker: "det blir bara kasst alltihop, du kan ju inte skriva!" så kollar jag bara på hans mail och blir glad igen:)

Ni borde dessutom verkligen läsa hans böcker, de är hur bra som helst!:D Jag har dock bara läst Turk & Ayla och Sista skottet. Men de var väldigt bra!:)

Läs baksidetexten på Turk & Ayla så kommer ni nog verkligen vilja läsa den!


Du är svenne och jag är blatte. Fatta det!

Turk kallas en helt vanlig kille från Bromma. Han heter egentligen Mattias och spelar basket i Alvik. Ayla är en tjej med turkisk bakgrund som bor i Rinkeby. Hon spelar i Akropol. Turk är blyg. Det är inte Ayla. De är varandras totala motsatser.

Basketen är det viktigaste i deras liv och de har inte tid för så mycket annat. Men när de får syn på varandra i Stockholms baskethallar kan de inte sluta titta och längta.

Men ska de våga visa sina känslor för varandra och för sin omgivning?

Hej Ayla

Jag heter Mattias, men jag kallas för Turk och jag tror att du vet vem jag är. Jag fick din adress av Dema det har hon kanske redan berättat? Hon lovade att döda mig om jag missbrukade den och jag hoppas att det här inte är missbruk.

Jag såg er match mot Alvik i lördags och jag är mycket imponerad. Av dig. Bästa matchen jag sett en tjej spela någonsin. Becka kom ingen vart. Jag vet att du kan ösa i poäng också, men den sortens försvar är supercoolt. Ni vann rättvist, tack vare dig.

Det var egentligen bara det jag ville säga. Och då kan man ju undra varför det var så viktigt att berätta. Vi känner inte varandra. Men vi har blängt en del. Vi har till och med pratat en gång i Thorildshallen. Efter det har vi blängt lite till.

Och jag vet inte varför vi blänger. Vet du?

Turk


Är det någon som har läst någon/några böcker av Niklas Krog? Vad tyckte du om dem?:) //Zozzo

3 kommentarer:

  1. Jag har läst hela Turk & Ayla serien, älskade dem, baskettjej som jag är!

    SvaraRadera
  2. Aj, jag älskade Turk&Ayla serien, men det kan nog bero på att jag har spelat basket och platserna karaktärerna åkte till, har jag också befunnit mig i . Men du borde satsa på Turk&Ayla serien! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är väldigt bra! Vi hade som läxa att läsa den första boken, så jag har läst den, Turk & Ayla och Sista skottet. De är hur bra som helst, fast jag är inte så inne på det här med basket;)

      Radera