söndag 13 november 2011

Recension: Älskar - Hatar - Jenny Downham //Zozzo

Igår läste jag ut Älskar - Hatar av Jenny Downham, så här kommer recensionen:)


Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur? Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt

brott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur?

När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne så rämnar Mikeys värld. När Ellies bror beskylls

för att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet. När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.
Titel: Älskar - Hatar
Orignaltitel: Me Against You
Författare: Jenny Downham
Översättare: Helena Ridelberg
Sidor: 353
Utgiven: Augusti 2011
Förlag: Brombergs

I början när jag började läsa denna boken tyckte jag bara att den var seg. Jag tänkte sluta läsa den, men så såg jag en massa recensioner där de som bloggade tyckte att den var seg i början men att den blev bättre längre in i boken. Så jag fortsatte läsa och det är jag glad för! I början var den bara tråkig, men längre in blev den jätte bra! Jag vet inte direkt vad jag ska skriva om denna boken, eftersom jag inte vill spoila något. Jag älskar handlingen med boken, spänningen, den förbjudna kärleken, och alla kommentarer. Vissa kommentarer var skitkul!:D

Jag älskar alla karaktärer precis lika mycket. Fast speciellt Ellie med sina kommentarer. Jag tänker skriva mitt favoritcitat från boken:
"Kom igen nu då", sa Ellie, "nått mer måste du väl komma på att säga om mig. Du kan väl inte vara lika pantad som du ser ut."
"Det är du som är pantad."
"Hurdå?"
"För att du är en tönt. Kolla på dig, i dina fula strumpbyxor och skor."
Ellie ryckte på axlarna: "Jag kan alltid byta kläder - vad ska du göra åt ditt ansikte?" 


- sidan 80

I boken läser man ibland från Mikeys håll och även från Ellies. Vilket gör det ännu mer intressantare, att få veta hur båda tänker. Det hela handlar om att Ellies bror sägs ha våldtagit Mikeys syster, så när Mikey och Ellie blir kära i varandra blir det bara stora problem. Alltså ännu en "förbjuden kärlek"-bok, men ändå en fantastiskt bra bok!
Betyg: 7/10
//Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar