måndag 7 november 2011

Rädda Rabalder //Emme

Jag läste ut Rädda Rabalder idag.
En bok jag faktiskt trodde skulle vara bättre..
Blev lite besviken. Men tur att det var stor text, annars hade jag aldrig orkat läsa ut den. Jag, som är hästälskare, läste den och jag tyckte inte den var bra. Så jag vet inte vem som boken är riktad till... Kanske lite mindre än vad jag är..?


Boken handlar om Frossan som rider på en ridskola. Allt är underbart. Hon har preicis börjat rida, hittat en favorithäst som heter Rabalder- en brun svart häst som är jätte snäll. Frossan har en bästa kompis- Bojan- som äger en egen häst. Den fick hon när hennes föräldrar skilde sig, för att Bojan inte skulle bli ledsen.
Bojan och Frossan har en klubb, som heter KONA klubben- står för KOnstiga 

NAmn- klubben. Nora är ridläraren som tar över när deras ordinare tränare tar ledigt. Nora är mycket strängare och har hårda order. Skäller alldeles för mycket på Frossan. Men när den hemska nyheten kommer, att Rabalder ska tillbaka till sin ägare som bara hyrt ut honom till ridskolan, rasar Frossan fullständigt ihop. Hon vet inte vad hon ska ta sig till.
Och inte går det heller att skaffa sig en ny älsklingshäst.
Nora blir snällare och snålar inte längre på beröm. Frossan lär sig galoppera och att det finns fler hästar i världen, mer än Rabalder. Men saknaden efter honom finns fortfarande där. Vad ska Frossan ta sig till?
Ett hopplöst liv utan sin älsklingshäst... Hon undrar vad han gör just nu..


Jag vet inte vem jag ska rekommendera den här boken till.. Dom under 12?
Boken handlar om en 10 årig tjej, så ja, varför inte?
Jag vet inte om jag ska läsa dom andra böckerna i denna serien(finns två till). Alltså, efter den här är jag inge vidare sugen på det...
Den var tråkig, språket gjorde en förbannad... Det som var positivt var att den tog snabbt slut, pga textens storlek och kapitlens förmåga att ta slut mycket fort. Men ett stort MINUS åt språket. Felstavningar, såna stavningar som man kan tycka är bebis språk. Vem stavar schysst "sjyst"? Ja, jag vet inte riktigt om
det stavas så.. Men det var jobbigt att se den stavningen iaf.
Och meningarna var inte riktigt ihopsatta. Meningarna lät precis som dom meningarna jag själv satte ihop när jag skrev min första spännande "bok", där jag skrev om sånt jag ville skulle hända, där jag blandade min fantasi med verkligheten- det jag själv varit med om. Dom meningarna författaren skrev kändes precis så som dom meningarna jag själv skrev en gång i tiden.


Jag har inte läst nån av Inger Frimanssons böcker innan, MEN jag är säker på att hennes andra böcker- hon har gjort hur många böcker som helst- är mycket mycket bättre!
Jag ska nog läsa nån av de andra böckerna. Dom har nog fått lite bättre omdöme. Det är nte kul att börja läsa en bok- den första av en författare man inte hört talas om innan- och se att de inte faller en in i smaken.

Betyg: 4/10 Titel: Rädda Rabalder
Författare: Inger Frimansson
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgiven: 2011
Omslag: Åsa Ekström
Sidor: 197+ några andra med information
ISBN: 9789163869013
//Emme


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar