torsdag 13 oktober 2011

#DiktMaraton# //Emme


Dikt nummer 1:
- När jag fick i uppgift att skriva en dikt om regn då den blev mer än en regndikt

Jag känner mig så fri när regnet faller ner
Tittar upp mot skyn och funderar på det jag ser
Jag känner mig plötsligt så fri och underbart gränslös
När regnet faller ner är jag inte längre någon lydig skoltös
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tittar upp på den fina himlen som finns över hela världen
Tänker ej på pengarna som ofta stoppar färden
Vi i Sverige har det så bra med vatten, tak över huvudet och mat
Alla i andra länder sliter för att få mat på bordet, inte det minsta lat
Jag är hyfsat ekonomisk och sparsam
Men snart försvinner vattnet, kvar finns bara en ynka liten damm
Vi borde tänka mer på miljön
Den håller på att bli svart istället för grön

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Regnet kan få en på en annan bana
som om man åker på ett skal till en banana
Men nu är det stopp med allt detta
Nu ska vi fixa vatten till barnbarnens barn och våga bli mätta
Allt det Sverige har att ge
Så sträck på dig, och LE

Dikt nummer 2:
- När jag upptäckte att folk inte blev behandlade så som de behandlade andra

Är det tillåtet att skratta åt andra?
Är det tillåtet att vara en annan person när man är med annat umgänge?
Är det tillåtet att håna andra och säga massor med elaka saker?
Är det tillåetet att snacka skit bakom din bästa kompis rygg?
Är det tillåtet att säga elaka saker om andra människors klädsel?
Är det tillåtet att inte säga ifrån?
Är det tillåtet att utnyttna andra?
Är det tillåtet att säga en sak till en annan som inte ens STÄMMER?

Är det tillåtet att SÄGA IFRÅN?
Dikt nummer 3:
- När jag trodde jag gillade en knasig varelse från en annan planet

Jag kan int
e sätta ord på vad som hände
Jag kände bara efter, visste plötsligt vad jag kände
Jag loggade in på FB
skulle bara kolla, bara se
jag såg din profil, jag blev stel i hela kroppen
kände som jag insett sanningen, nått toppen...

Dikt nummer 4:
- När jag insåg att sanningen kanske inte är så självklar som den verkar
Sanningen kan komma som ett slag MITT i magen...
.. Det kan göra så OTROLIGT ont att inse sanningen...
.. När jag fick slaget i magen så mådde jag ännu mer sämre än jag gjorde från början..
... Men jag bet ihop och reste på mig, blev stor och vällde mig över dig...
... Jag blev som en orkan som slukar sitt byte...
... Jag sa STOPP, NEJ NU RÄCKER DET...
.. Jag trodde inte jag var redo för sanningen...
... Sanningen som sa mig, att alla ungdomar är som DU, som är så hopplösa och att du inte är den sista jag kommer att få stöta ihop med under livets gång... Att inse sanningen kan göra så OTROLIGT ont, men i efterhand tackar man Gud för att Han förklarade det för en, sanningen och vad som är rätt och fel...
... Just nu känner jag inte så... Men det kanske jag kommer göra om ett år eller så? Vem vet.
Dikt nummer 5:
- När jag insåg att den dröm kan bli verklighet

Alla som känner mig
Vet hur mycket jag älskar dig
Det började på en fest
Vi dansade loss och vi båda ägde, vi var bäst
Men så skulle vi hem och det var dags att lämna det roliga
Och återvända till det tråkiga, oroliga
Du kom fram till mig och frågade efter det som alla frågar om
Dina kompisar tittade frågande på mig, just nu HATAR jag dom
Men jag dissade dig, hade inget svar 
Jag längtade efter dig dagen efter, och sen ännu flera dar
Jag grät till och med nån gång
Välkommen till det nya livet, berättelsen för din kompis kommer bli lång
Jag bet ihop och överlevde dag efter dag
Nu är jag tillbaka, står upp och är mitt rätta jag
Jag har börjat högstadiet och fått massor med nya vänner
Några nya, några gamla vissa jag knappt känner
Men alla har vi problem, några stora några små
Jag har berättat mina för er och tar upp dom då och då
Stora som små, men som är mitt liv
Jag skriver dikter om bland annat ett stort kliv
Som jag nydligen tog, rakt in i den stora världen 
Där börjar livet, där börjar den långa färden
Jag mådde bra ett tag tills NÅGON satte stopp för det hela
Det hela var till en början ett svårt mattetal, plussa, gånga och dela
Men nu när jag löst det ser jag att jo, det är rätt
Till en början var det svårt, nu är det lätt
Jag är tillbaka i sadeln igen
Och är snäll glad och saknar dig min vän
Jag har börja rida en STOR dröm
Mina drömmer växer större och större, precis som bladen på en lönn
Jag började rida Tippan, den största drömmen av alla
Hon är stor, klår alla som är större och brukar vara mer balla
Men hon är min dröm och jag tänker ALDRIG släppa taget
Aldrig mera återvända, aldrig mera se det gamla överhuvudtaget
Jag rider min dröm häst
Tankarna glider tillbaka på där det börja, på en fest
Längtar till nästa år
Då ska jag ta med mig DIG, mitt söta lilla får

Dikt nummer 6:
- När allt kändes hopplöst och omöjligt

Så långt borta
Samtal som ej är korta
Borta från den tunga världen
Bortom allt på den långa färden
Dikt nummer 6:
- När jag trodde du var bättre än mig på ALLT

Det är så lätt att älska er
Ni som inte är som jag, som bara blir fler och fler
Jag blickar ner på gatan
Jag är självaste Satan
Förstår att ingen gillar mig
Den dom gillar är dig
Du är min tvilling, min syster
Du är glad, jag är dyster
Jag har alltid varit envis och vild
Du är snäll och älskar minnen, tar bild efter bild
Jag viskar om nätterna och hackar tänder
Ligger under täcket och undrar vad som händer
Jag är ensam, jag är rörd
Varför är jag hitförd?

Dikt nummer 7:
- När jag fick hemlängtan
Jag är olika människor, beronde på vart jag är
I stugan är jag lyckligast i hela världen och kär
Här är jag rädd, försiktig och arg
Har börjat skrika och yla som en varg
Jag längtar hem till mitt paradis där jag trivs som bäst
Där jag ler och skrattar som mest
Här är allt svart och vitt och tråkigt
Då jag är trött, nere och tycker allt är bråkigt
Jag saknar mina älsklingar och min vän
Aldrig tänker jag stanna kvar här igen
När det finns mer man kan välja på
Där alternativen är mycket bättre, det är så jag vill må
Bra hälsa, lycklig och gla´
Skratta och le, varendaste da´
Dikt nummer 8:
- När jag lämnade mina älsklingar för sista gången


Mitt hjärta slog ett extra slag första gången jag såg er
Mitt hjärta slog i 190 när jag fick reda på att ni fanns kvar
Mitt hjärta var en lycko-bomb när jag blev skötare till er
Mitt hjärta skuttade varje gång jag träffade er
Mitt hjärta slutade slå när jag lämnade er, för sista gången...
Mitt hjärta krossades i tusen bitar den natten, när jag låg och tänkte på alla våra minnen
Allt som vi uppleft tillsammans
Allt vi gjort och allt vi hoppats på
Vanilj, ditt mullrande gnäggande när jag skulle lämna dig
Sockerpuff, din mule mot min hand och den underbara känslan jag fick av dig...
Jag hoppas på en fortsättning på vårt liv, tillsammans
Ett liv, fullt av lekar, promenader, ryktande och era härliga personligheter....
Era personligheter som gör min dag till en dröm, ett paradis
Trots era humör, älskar jag er, av hela mitt hjärta
Jag hoppas, att vi alltid kmr minnas varandra som dom vi var...
Som dom underbara hästarna med den otroliga ryttaren...
Dom 2 fantastiska, snälla ryttarna med dom otroliga ponnyerna...
Vanilj och Sockerpuff... Mitt hjärta kmr fortätta banka, så länge delen av er finns kvar i mitt hjärta
Och det kommer den göra, i all oändlighet. Föralltid.



Vanilj & sockerpuff...

Varje gång någon säger något som påminner mig om er
Är det oss tillsammans jag ser
Jag fäller tår efter tår
Det känns som att första dagen vi sågs var igår
Jag har left i en bubbla i alla dessa dar
Jag tänker på ängeln, som inte längre är lika rar
Jag har stått utanför vardagen
Just nu är jag alldeles tagen
Det är så svårt att inse sanningen
Allt som ändrades av förvandligen
Det är så svårt att förstå vad som hänt
Men allting handlar om turen som bestämde sig för att ändra rikting, plötsligt hade turen vänt



Följ din dröm tills den träffar rätt, tills du lyckas!
Det gjorde jag, och se nu- Jag är så stolt! :)
I sommar har jag ett mål
Som sakta kommer slingra sig fram som en ål
Jag är ingen mes
För jag kommer jobba med problemet varje gång vi ses
Bilden på oss tillsammans kommer snart tryckas
För en vacker dag kommer vi lyckas
Då kommer vi 2 vara lyckligast i hela världen,
Vi är klara med en långa färden
Jag kommer fortsätta med ridningen
Ingen är som dig, hör du det, ingen
Allt är en underbar dröm
Och jag kommer glida med i dens ström



Jag blickar ut över havet
Du bryr dig inte över huvudtaget
jag gråter varje natt
du är inte längre min skatt
jag finns alltid här för dig
så snälla sluta ignorera mig
jag försöker vara sund
fast jag aldrig får sova en blund
det som väcker alla varje natt är mitt tjut
när kommer detta egentligen ta slut?
du verkar aldrig mer vilja prata
och den lilla orange saken i hörnet har slutat blinka på min data
vi var aldrig så kallade kända
men det som hände får aldrig mera hända
mina känslor blixtrar inom mig
Dina ögon blänker som en nypolerad bil med lack
jag saknar hela dig
det enda jag kräver från dig, är ett Tack  //Emme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar