torsdag 31 december 2015

Recension: Den här boken älskar dig //Zozzo


Den här boken är smartare och snyggare än vad du är.
Den här boken är fantastisk.
Den här boken älskar dig.

Den här boken älskar dig är en vackert illustrerad sammanställning av inspirerande sägningar som talar om för dig hur du skall leva ditt liv.
Om du följer dessa råd till punkt och pricka kommer ditt liv att bli lättare, glamorösare och rikare.
Tänk vilken skön person alla skulle tycka att du är om du levde efter devisen: du kan aldrig misslyckas om du inte provar. 
Ditt bortkastade liv skulle kunna bli till inspiration för andra. Tänk på alla meningslösa mål du kan ge upp. Kasta bort gitarren, sluta drömma och omfamna din enastående medelmåttighet. 
Den här boken har något för alla. Eller i alla fall för alla som är villiga att ge upp allt och sluta bry sig. Om inget annat fungerar, komihåg: Var inte dig själv. 
Bli en pizza 
Alla älskar en pizza.

Titel: Den här boken älskar dig
Originaltitel: This Book Loves You
Författare: Pewdiepie
Förlag: Bonnierförlagen AB (Tack för recensionsexemplaret!)
Utgivningsdatum: Oktober 2015
Antal sidor: 120
ISBN: 9789137146928

Jag har följt Pewdiepie nu i flera år på Youtube och har växt upp med hans humor, och därför har jag sett fram emot att äntligen få läsa hans bok, som han så länge har gjort reklam för genom roliga klipp på sin Youtube-kanal.

Pewdiepie har sedan början på sin kanal sagt visdomsord som han ändrar till något helt knasigt, bara för att visa hur löjligt han anser att alla dessa tusentals visdomsord är. Han verkar tänka, precis som jag själv kan göra ibland, att de inte kommer göra någon skillnad. Om man läser visdomsord efter visdomsord kommer det inte få en att helt plötsligt vilja leva livet fullt ut och man kommer inte känna sig så mycket bättre efter att ha läst "Remember that you are beautiful...". Därför tycker jag att denna boken var väldigt rolig att läsa.

Jag kände igen flera visdomsord som han hade ändrat, samt några som han till och med nämnt i sina videor. Just ett citat: "Don't be a salad, be the best goddamn broccoli you could ever be." har jag haft som bakgrundsbild på min dator sedan jag började kolla på hans videor, just för att det var så löjligt och sarkastiskt. Jag blev så glad när jag kände igen flera visdomsord och kunde lätt hålla med honom i flera omskrivna citat.

Dock har jag lätt att förstå att många kan gå emot denna boken, just för att det finns väldigt många som använder och läser visdomsord, samt de som kan tycka att boken helt enkelt är totalt barnslig. Jag kan se hur de tänker, men jag håller inte med. För att kunna se det roliga i boken behöver man definitivt ha ett öppet sinne och se på boken som skämtsam, annars passar den nog inte en så bra.

Det var kul att få läsa en liten rolig och skämtsam bok, skriven av en av mina största idoler, och jag skulle definitivt rekommendera den för dem som gillar sarkastiska böcker (och Pewdiepie, såklart). Har du svårt för att ha ett öppet sinne för sarkasm och lite "barnsligare" saker så passar dock denna bok nog inte så bra för just dig.


//Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar