torsdag 31 juli 2014

Bok-trion #3 //Emme

Fantasy fantaster 


Nyckeln- Mats Strandberg & Saea Bergmark Elfgren 
Rabén & Sjögren, 2013 

Vid första åsynen ser den här boken ut som rena rama bibeln, men det kan jag försäkra att den inte är!
Visst, så många sidor gör att boken blir lite dryg emellanåt men överlag var den väldigt bra!
Redan från första sidan drogs vi in i ett äventyr som drog fram i rasande fart! Författarna har verkligen lyckats skapa en succé serie, som passar alla sorters individer! Många av mina kompisar som inte läst så mycket innan har blivit rent ut sagt beroende från första boken och var t.o.m snabbare än mig att köpa hem Nyckeln när den kommit ut! Jag vet även att äldre människor har gett sig på trilogin och älskat den!
Det är en svår konst att rikta sig till alla åldersgrupperna och få de alla att gilla det man skrivit, men de här författarna har verkligen lyckats med det! Bra jobbat!^^
Betyg: 4/5 

_____________________________________________________________________________

Hobbiten- J.R.R. Tolkien 
Norsteds, 2012

Tolkien är mycket känd världen över, och jag skäms lite över att skriva detta, men jag ha faktiskt aldrig, en enda gång, haft någon som helst kontakt med hans verk (!!).
Och det är inte för att jag fasar inför att de ska vara dåliga eller för att vara rebellisk på något sätt, utan för att jag vill skapa mig en egen uppfattning om honom, utan att se på filmerna först. För saken är ju den, att han blev känd för hans böcker och inte filmerna (de blev han i och för sig också känd för men det var ju bara för att han skrivit böckerna som filmerna är baserade på). Så nu efter Hobbiten ska jag ivrigt läsa vidare i serien!
Okej, tillbaka till Hobbiten. Jag blev mycket positivt överraskad av Hobbiten- på riktigt.
Jag hade inga som helst förväntningar innan så jag blev riktigt överraskad!
Språket är väldigt vackert med många beskrivningar (på ett sätt bara han lyckas få fram). Dock tyckte jag att den kunde vara rätt dryg på sina ställen och det tog en evighet för mig att läsa ut boken så tyvärr drar det ner på betyget en hel del (sorry!). Men jag tycker definitivt att du ska ta dig an boken om du inte redan gjort det!^^
Betyg: 3,5/5

_____________________________________________________________________________

Skuggvarelser- Magnus Nordin 
Bonnier Carlsen, 2010

Magnus Nordin är sedan innan mycket känd för många av sina böcker, och sättet han lyckas skapa spänning som lockar in alla läsare i hans texter, och alla hans verk är mycket bra!
Detta är definitivt inget undantag!
Du sitter hela tiden på helspänn, ivrigt väntande på nästa drag från karaktärerna. Du kan inte få nog av boken och utan att du vet ordet av så är den plötsligt utläst..!
Storyn är så väldans bra på alla sätt och vis. Man blir verkligen beroende!
Detta är en bok som är perfekt att läsa när du sitter på tåget, bussen eller i bilen på väg någonstans, eller när du är på stranden eller ligger i hängmattan. Om du i vanliga fall läser böcker som är mellan 300-500 sidor långa (eller mer för den delen) kan den här boken kännas som ett litet mellanmål. Det är skönt att läsa något mindre bland alla bjässar tycker jag ^^
Så om du behöver ett mellanmål mellan alla bufféerna, tre rätters middagarna och alla huvudrätterna, så är den här boken perfekt för dig!
Betyg: 4/5

_____________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar