söndag 10 mars 2013

Synvilla //Emme

När inget är vad det ser ut att vara...


Med en kniv  i ena rockfickan går Samuel på Gotlandsfärjan som ska ta honom och klassen med på klassresan. De andra har sett fram emot den i månader. Vissa i år. Samuel har hört dem planera, fundera, räkna ut. Det här är resan när de ska göra
allt som deras föräldrar är oroliga för att de ska göra. Sista grejen de ska göra innan de skingras. Sista grejen Samuel tänker göra- någonsin.






Titel: Synvilla
Författare: Karina Berg Johansson
Förlag: Rabén & Sjögren
Utläst: 9/3-13

Karaktärerna:
Jag gillar verkligen Samuel- hur han vågar gå sin egen väg och gör som han själv vill utan att bry sig om vad dem andra tycker och tänker. Han är väldigt tyst och blyg men jag tror att om man lär känna honom så ser man en helt ny kille, med underbara personligheter och som har många tankar och funderingar.
Emelie förblir lite utav en gåta för mig.
Hon är väldigt speciell- ena stunden är hon jätteglad och ger komplimanger till alla, för att i nästa bryta ut i världens oväder och kasta skit i ansiktet på alla.
Emelies mamma däremot är i mina ögon tvärtemot hennes dotter, trevlig och nästan alltid glad.

Kommentar:
Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken. Jag köpte den på bokrean härom dan, och blev genast intresserad då jag såg omslaget- boken såg ut att handla om något mystiskt och spännande(vilket det till viss del också gjorde).
Men jag blev lite besviken då boken var rätt dryg i början och den ville inte riktigt börja. Men efter några 10-tals sidor blev boken bättre och bättre och efter ett tag var den plötsligt väldigt spännande.

Jag tyckte om boken och det var roligt att den handlade om en klassresa eftersom det är många som kan relatera till det och som har erfarenhet av det.
Dem flesta händelserna verkade väldigt levande och det var kul att författaren valde att skriva om just en klassresa och att den blev så spännande och bra.

Blev dock lite besviken på att det var så få dialoger i boken, och för det mesta var det bara tankar som Samuel tänkte eller händelser som var lite för långa och i längden blev det lite störigt.
Att boken även var lite dryg här och där drog även det ner lite på betyget på boken.
Förutom dem två sakerna var boken väldigt bra och jag rekommenderar den till läsaren som vill ha något spännande och mystiskt till hands.

Betyg: 3.5/5

1 kommentar:

  1. Jag läste den här boken för två år sedan eller något liknande, och tyckte att ungefär likadant som dig. Bra bok, kunde ha varit bättre.

    SvaraRadera