tisdag 20 november 2012

Recension: Vad mina vänner inte vet //Zozzo


Hjärtskärande prosalyrik om att våga stå för sina känslor
Sophies vänner har åkt på solsemester och hon är ensam kvar i stan. En dag, på konstmuseet, börjar skolans ärkenörd Murphy prata med henne och innan Sophie förstår hur det kunde hända, ses de varje dag - åker skridskor på sjön, tecknar på kaféer, klär julgranen hemma hos Murphy. 

Sophie försöker med alla medel att värja sig mot känslorna. För inte kan hon väl vara kär i den där tönten? Eller kan hon? Och vad ska kompisarna säga när de får veta vem Sophie är kär i?

Titel: Vad mina vänner inte vet
Originaltitel: What my mother doesn't know
Författare: Sonya Sones
Serie: Vad mina vänner inte vet #1
Förlag: Månpoclet
Sidor: 264
ISBN: 9789175030012

Då var det dags att läsa ännu en bok skriven i vers. Jag fick beställa boken i födelsedagspresent, men den kom inte förrän idag. Men det var det värt, så fort jag plockade upp den och bara läst några meningar så kunde jag inte lägga ifrån mig den!

Jag tyckte i början att karaktärerna var ganska barnsliga, eller överdrivna, om man säger så. Det var det som jag störde mig mest på under hela tiden. Jag älskade verkligen den, och den var mysig att läsa, men karaktärerna förstörde verkligen allting. Jag brukar kunna relatera till hur karaktärerna tänker, men jag förstår mig verkligen inte på huvudkaraktären. Sophie är en sån där väldigt tjejig tjej, eller hur man nu ska förklara det, så jag hade svårt att se på saker som hon gjorde.

Jag skulle nog vilja påstå att den var bra rakt igenom och att man fastnar från första början, men att det bästa börjar hända efter första halvan av boken. Dessutom utvecklas Sophie, åtminstone i slutet vilket blir en liten pluspoäng där :)

Om någon funderar på att läsa den, så gör det! Den är värd det, och det tog mig bara 3 timmar att läsa den (jag brukar i vanliga fall läsa 30 sidor på en timme, så ni fattar). Nu ser jag fram emot att få läsa mer av författaren! Och jag börjar verkligen gilla de här böckerna skriva i vers :)

Första meningen:
Jag står
nära barnen,
ser dem klättra omkring
i djungelgymmet
och minns lite vagt
hur det var att vara sex.

Betyg: 3,5/5
//Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar