fredag 6 juli 2012

Simon & Sophie //Emme

- Helvetes jävla skit! 
Simon skriker rakt ut när han ser att Sophie håller på att flytta in i grannhuset. Sophie är inte bara skolans snyggaste och populäraste tjej, hon har också utsett Simon till sitt mobb offer. Ska han inte ens slippa se henne när han är hemma?!
På påsklovet- när Sophie är ensam och uttråkad- kommer hon till och med över till Simons hus. Han blir först både förvånad och irriterad, men upptäcker snart att Sophie är annorlunda än i plugget. En kväll berättar hon något hon aldrig vågat säga till någon tidigare. Det leder till att de kommer varandra närmare. Men hur ska det bli när skolan börjar igen?







Titel: Simon & Sophie
Författare: Emma Granholm
Förlag: Alfabeta Pocket
ISBN: 9789150109252
Utläst: 17/6-12 


Språket:
Emma Granholm använder sig av ett väldigt enkelt språk som man lätt förstår sig på och använder enkla ord, så för dig som inte gillar böcker med krångliga ord där självaste läsningen tar dubbelt så lång tid så är det här en perfekt bok för dig!
Jag själv är en sådan person, om språket är för svårt blir jag extremt irriterad och tycker bara att det är jobbigt att läsa, och att känna så är verkligen inte roligt.
Men jag har sen tidigare läst några böcker av Emma Granholm och de var otroligt bra- och framför allt lätta att förstå, liksom den här.

Karaktärerna: 
Jag brukar oftast läsa böcker där personerna har en fiende som är egoistisk, den som alla gillar men som egentligen bara är elak.
Huvudkaraktären brukar vara den där försiktiga som håller sig i bakgrunden.
Här var det en helt klart mix av allt!
Sophie: Tjejen som jag uppfattade som den mindre trevliga, lite kaxig och klassens populäraste och modemenvetnaste tjej ungefär.
Simon; Killen som helst håller sig i bakgrunden och inte är i centrum så ofta vad jag förstod det som i alla fall.
Lite roligt faktiskt att se från den andras sida, hon där som käftar emot och inte alls är trevlig; men som jag alltid brukar säga; vi alla har ett rent hjärta, innerst inne, och KAN faktiskt vara snälla och trevlig precis som alla andra, om de bara vill.

Kommentar: 
Boken var bra, en fin sommarbok som helt klart passar bra i hängmattan.
Jag tyckte att den här boken inte var lika bra som de andra böckerna som Emma Granholm gjort. Men den var bra, helt okey och som sagt en fin sommarbok.

Något som inte angår boken utan mig och mina recensioner och mina inlägg i allmänhet, är att jag nu inte recenserat böckerna jag läst under förra månaden och jag ligger alltså nu efter med åtta böcker för tillfället. Men vissa av de har min kära vän Zozzo redan läst och alltså redan recenserat, så de har ni redan att läsa om här på bloggen.
Jag kommer i vilket fall som helst publicera några av mina recensioner från förra månaden, som inte blivit klart förren nu..
..Försöker undvika att lägga upp recensionerna såhär på en gång, men eftersom läsningen rullar på ganska bra och snabbt så anser jag att jag måste ta igen mina recensioner, och detta är nog enda sättet...
.. Därför kommer ni få massor med recensioner att läsa kommande vecka från mitt håll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar