torsdag 5 januari 2012

Recension: Alex Dogboy//Emme

Jag läste ut den här för ett bra tag sen, och tycker det passar bra att recensera den nu, med tanke på att jag inte läst ut någon annan bok just nu.
Sen så tyckte jag även att den här boken jag läst- Alex Dogboy- inte var så bra så att jag kan ta en lite sämre recension när alla dom andra, senaste, vart topp 10 typ :P

Boken heter Alex Dogboy och är en bok skriven av en författare som heter Monika Zac, tror hon är svensk eller nåt.. För min lärare berättade att hon hade träffat henne flera gånger när hon vart lärare på olika skolor(min lärare då). Monika Zac berättade då om boken(därför antog jag att boken var skriven av en svensk författare).

Jag tyckte boken var mindre bra
redan när jag läst en sida. Eller, rättare sagt, redan när jag läst baksidan.
Vi hade boken som högläsningsbok i skolan(för jag läser absolut inte såna här böcker och skulle verkligen inte ta eget initiativet till att läsa Dogboy).


Baksida:
Det är när föräldrarna överger Alex som han flyttar ut på gatan.
* Han svälter och fryser
* Blir inlåst i ett kylrum
* Kidnappas av en utlänning
* Blir misshandlad och rånad på soptippen



Förlåt, men jag får verkligen ingen kick av att läsa boken när jag läser det på baksidan. Jag vet att många tycker Alex Dogboy är bra- riktigt bra tillochmed- men för mig så är detta en bok som är den sämsta på länge..
Men under allt detta, står det en text, som kan få folk att kanske läsa mer..

Men livet för Alex förändras den dag han tar hand om en halvdöd hundvalp som blir hans vän.

Boken är såklart mycket rörande
, mycket detaljerad vilket jag tycker om.
Men sen ibland kan det beskrivas lite FÖR mycket...
Tex:
Han hade diaré. Det var kletigt och en brun, vattnig sörja.

Nåt i den stilen stod det helt plötsligt på en sida.
Jag blir så äcklad av sånt- trots att jag vet att sånt händer in real life.
Men asså...
.. Förlåt alla, men jag tycker inte alls om denna boken och bara av att se den, höra dens namn.. Så blir jag typ Arg av nån konstig anledning.. :0
Boken är en bok som mycket väl kunnat vara verklighetsbaserad. Jag vet förstås inte om den är det, för det kan den mycket väl vara.
Bara för att jag inte gillar boken behöver det ju inte betyda att just DU inte kommer tycka om den ;)
Värt att testa läsa den :)


Betyg: 2/10
Titel: Alex Dogboy
Författare: Monika Zac
Förlag: OPAL
Sidor: 233
ISBN: 9172990449

För er som gillade Alex Dogboy finns det även två uppföljare om gatupojken i Honduras som blev kallad för Dogboy; Tredje Kärleken och Säg Alex Bara Alex
//Emme

4 kommentarer:

  1. För några år sedan var den en av mina favoritböcker. Så rörande. Synd att du inte tyckte om den :(

    SvaraRadera
  2. Jag håller med totalt!! Vi läste den också i skolan och vår lärare älskade den typ, och gör det fortfarande. Seriöst, jag fattar att den ska vara supersorglig och så, men precis som du,tycker jag bara att den var för tråkig. Jag hoppade till och med över 10 sidor, heheh...Sedan fanns det de där andra människorna som älskade den, och som sprang till bibblan direkt för att låna tvåan. Jag var INTE en av dem!

    SvaraRadera
  3. Boken suger vi läser den i skolan också

    SvaraRadera