torsdag 11 augusti 2016

Glasblåsarns barn //Emme



Baksidan: 
På en vårmarknad i Blekeryd i Småland, någon gång i början av 1800-talet, försvinner glasblåsarns barn Klas och Klara. Somliga visste att det skulle ske, andra bara anade det, men ingen kunde göra någonting åt saken.
Klas och Klara har blivit bortrövade av Härskaren, som gåva till hans maka Härskarinnan, och nu tvingas de leva i det stora gotiska slottet mitt i en mörk, folktom stad.
Maria Gripes Glasblåsarns barn [1964] är en svensk barnboksklassiker, en sällsam och filosofisk berättelse om längtan, saknad och medmänsklighet, om gott och ont.
Denna nyutgåva är illustrerad med Harald Gripes förtrollande originalteckningar. 

- Från Modernista
Titel: Glasblåsarns barn
Författare: Maria Gripe
Förlag: Modernista
Antal sidor: 160
ISBN: 9789176458716
Betyg: 4/5

Kommentar:

Jag gillade verkligen den här boken. Den tar mig tillbaka till min barndom då språket skiljer sig en hel del från det jag är van vid i mina böcker, och denna typen av fantasi är jag inte heller van vid. Jag älskar alla beskrivningarna som Maria Gripe drar till med och världen hon målar upp för läsaren. Glasblåsarns barn är en perfekt bok att läsa året om, oavsett ålder. För mig passade boken utmärkt nu under sommaren då min läslust varit som bortflugen ett bra tag men den här var perfekt att börja med. Jag älskar att det ständigt händer något i berättelsen, och att det man minst anar händer i slutet. Ja, det här var verkligen en bra bok! 

Rekommenderas till: 

Alla oavsett ålder

Ett stort tack till Modernista för den fina boken! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar