söndag 21 augusti 2016

Dimensioner (Nova-triologin #1) //Emme


Titel: Dimensioner (Nova-triologin #1) 
Författare: Sofie Barthet 
Förlag: Modernista 
Antal sidor: 401 
ISBN: 9789176455487
Betyg: 2/5 

Baksidan:
Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.

Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att hon själv har en alldeles speciell förmåga. Alex säger att han kommit för att skydda henne. Men varför? Och från vem?


Kommentar: 
Jag och den här boken har en rätt så intressant historia tillsammans. Jag började läsa boken 27 september förra året (enligt Goodreads i alla fall) och det gick rätt bra att läsa boken. Den är lite svår att komma in i men sedan flyter det på rätt bra. Men någon gång under förra hösten så slutade jag att läsa boken av någon anledning, och vet ni vad? Det gick så lång tid så att jag var tvungen att läsa om hela boken från början för att jag glömt allt. Hur dum får man bli?!

Hur som helst. Jag bestämde mig för att ge den en till chans och faktiskt läsa ut den- och det gjorde jag! När jag sitter och skriver det här inlägget är klockan halv nio på kvällen och jag har praktiskt taget suttit hela dagen och plöjt igenom bokens 400 sidor. Nog om mig, här kommer recensionen:

Som jag nämnde ovan är boken en aning seg att komma in i, och jag tror det kan ha att göra med att språket är en aning annorlunda. Berättarjaget känns dessutom som tretton och inte sjutton vilket förvirrar läsaren en hel del.Det är flera gånger som jag stört mig på huvudkaraktären för att hon varit så barnslig. Men det finns fantastiska karaktärer runt omkring hennes som jag verkligen älskar, tex Alex och Eya. Sedan kan jag tycka att boken har haft lite för mycket fakta angående framtiden. Jag personligen gillar inte när det blir för mycket fakta om det för oss okända, utan jag gillar att skapa mig en bild av framtiden själv på något sätt. Men det kanske bara är jag ☺

En rolig grej med boken är dock att den utspelar sig i närheten av en nära vän till mig och Zozzo, och jag funderar starkt på att dra dit bara för att sätta mig in i hur författaren har tänkt sig när hon skrivit boken. Det nämns ett fik i boken som jag i så fall överväger att besöka- ja, om det nu finns på riktigt vill säga :P Det skånska landskapet beskrivs också väldigt målande och som Skåne-bo känner jag mig som hemma i beskrivningarna haha.

I helhet tyckte jag ändå att boken var spännande, och jag kan ju säga att de 50 sista sidorna är oerhört intensiva, vilket jag gillade. Det var intressant att läsa om något sånt här också, där människor reser tillbaka i tiden för att ta hjälp av personer från förr. Häftigt!

Rekommenderas till: 
Den som vill följa med på ett häftigt äventyr! Det kan hända att jag är den enda som reagerat på språket eller som stört mig på huvudkaraktären, så låt inte mina åsikter om det hindra dig från att läsa boken! Den är trots allt otroligt välskriven och innehåller en del intressanta händelser☺

Stort tack till Modernista för den fina boken! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar