fredag 24 april 2015

Liebster Award 2015 //Emme


Vi blev taggade av Lexie att göra Liebster Award.

Regler: 
♦ Länka tillbaka till personen som nominerade dig
♦ Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
♦ Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
♦ Göra 11 frågor till dem som du nominerar
♦ Meddela de nominerade via sociala medier/ bloggar

1. Vad läser du just nu? 
Jag läser Korsad av Ally Condie och Blue moon av Alyson Noël som jag läser tillsammans med Zozzo just nu.

2. Vilken är din favoritbok genom tiderna? 
Jag har läst en hel del böcker genom tiderna och jag är inte alltför kräsen så jag älskar typ alla böcker heh, men om jag måste välja någon så måste det bli The fault in our stars (ofc :D) av John Green.

3. Vad väljer du: läsa boken först och sedan se filmen eller tvärtom? 
Helt klart läsa boken först! Det är väldigt få gånger som jag gör det motsatta, för jag älskar känslan av att man redan har upplevt hela bokens handling, fast i sitt huvud, och sedan kan man se det fast på en duk istället :D

4. Vem är din favoritförfattare? 
Sedan jag var liten har det varit Pia Hagmar. Jag har sett upp till henne sedan jag var typ 7 eller något haha. Hon skriver så himla bra böcker och hon gjorde en hel del saker när hon var yngre som jag också gjorde, tex att låtsas att cykeln var en häst för att man inte fick en riktig haha.

5. Om du fick ge mig ett tips på en bok som du tycker jag måste läsa vilken skulle det i så fall vara och varför?
Utan tvekan Jag, En! Den ger en perspektiv på livet och samhället vi lever i, och dessutom lär man känna sig själv mycket bättre! Jag vet inte hur många gånger jag satt och funderade på vad jag nyss läst då det kändes som en chock, det han skrivit. Levithan har skapat ett mästerverk som man inte får missa!

6. Vad fick dig till att börja bokblogga?
Zozzo :D Vi hade diskuterat ett tag om bokbloggar och vi båda älskade att läsa och sedan kom vi överens att vi skulle testa det här med att bokblogga- och ja, här är vi idag!

7. Vilken är bästa filmen som är baserad på en bok? 
Jag har sett en hel del böcker som filmatiserats, och tyvärr har jag blivit besviken nästan varenda gång. Oftast filmatiseras böcker som jag har väldigt starka känslor för, och då går man in med höga förhoppningar och kommer ut med dem i form av konfetti typ.
Men, det finns ett undantag! TFiOS tyckte jag blev otroligt lyckad! Allt var så himla fint och det enda jag egentligen kan och vill klaga på är att de känsliga delarna i filmen var så korta.

8. Vad är det bästa med att bokblogga? 
Det är alla positiva kommentarer som ni delger oss!
Vi blir så himla glada, och en kommentar kan verkligen förgylla hela veckan! ^^

9. Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Det är ingen omöjlighet att det är Alla själars natt av Deborah Harkness. Jag vet inte huur många gånger jag sett på den och tänkt "snart, snart ska jag börja läsa den". Dess storlek förstör tyvärr en hel del, annars hade den varit utläst för länge sedan!

      10. Vet du någon bok som du gillade men som andra inte alls gillade? Om ja, vilken var det och varför gillade du den? 
      Det är absolut ingen omöjlighet att det förekommit, för som sagt är jag inte jättekräsen när det gäller böcker. Men när jag var på bokbloggarträffen i Lund för inte så längesedan fick jag- till min häpnad- höra att det är väldigt många som kritiserat Miss Peregrines hem för besynnerliga barn! Jag älskade den boken- och den andra i serien- så himla mycket, men tydligen var den inte lika omtyckt av andra :/

11. Har du någon bok som du har sagt att du ska läsa men inte gjort än? Om ja, vilken bok då?
Är det nu jag ska rabbla upp halva min bokhylla? ;) Heh, nä men jag har en hel del olästa böcker i min bokhylla, och en bok som jag sagt att jag ska läsa sedan typ två år tillbaka är Flugornas Herre.
Läste på Goodreads att någon recenserat den och sade att den var en riktig plåga, så jag vill ju ta avstånd från den, men vill samtidigt läsa den för att det är en klassiker :s 

(Vi taggar bokbloggare i Zozzos inlägg och lägger även upp frågorna ni ska svara på där! ^^)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar