tisdag 3 februari 2015

Recension: Prison Break - säsong 1 //Zozzo

Lincoln Burrows is on death row for the murder of the vice president's brother. He insists he's innocent and only his brother Michael Scofield believes him. As an engineer who helped design the prison where Lincoln is being held, Michael takes drastic measures to help his brother. He gets himself arrested and sent to the same prison so that with his knowledge of the building the two of them can escape together. However, while inside, Michael discovers a massive conspiracy that is determined to see Lincoln's sentence carried out. It turns out that breaking out will be more difficult than he thought...



Titel: Prison Break
Säsong: 1
Antal avsnitt: 22
Tid/avsnitt: ca 42 minuter
Sändningsdatum: Augusti 2005  - Maj 2006
Sett: från den 31/12-14 till den 6/1-15 (7 dagar)

Jag kommer ihåg att min pappa och bror brukade kolla på denna serien när den först sändes och jag såg början av några avsnitt men stack för att det var för tråkigt.... Men nu bestämde jag mig för att ge den en chans till, vilket jag är så glad för.

Jag har kollat på Prison Break varje kväll med min bror och med tanke på att vi såg 22 avsnitt, alltså 16 timmar av serien, på en vecka borde säga något om hur bra den är.

Jag förstår inte att jag för några år sedan stack från rummet varje gång ett avsnitt kom igång när jag idag tycker den är så otroligt bra? Karaktärerna, skådespelarna, handlingen, humorn, INTELLIGENSEN, ALLT!

Karaktärerna är så underbara, verkligen. Alla har en sådan stark personlighet och ingen är den andra lik. Michael, som är huvudpersonen, är så otroligt smart och det gör serien så rolig att kolla på. Han är så rolig så man bara sitter och skrattar under varenda avsnitt. Säsongen går ut på att de ska försöka bryta sig ut ur fängelset, då Michael försöker komma på nya sätt hela tiden för att lyckas komma ut samtidigt som det sker en massa motgångar som han måste försöka lösa. Det är väldigt intressant och kul att se och det är nog detta som gör att jag gillar säsongen så mycket.

Sedan har vi Sara, som spelas av Sarah Wayne Callie (Lori i The Walking Dead!!), och som är doktorn på fängelset. Michael låtsas ha diabetes då han träffar henne varje dag och man märker hur de kommer varandra närmare och närmare och åh, jag tror det är ett av mina största ships haha. De är så så så så fina och man längtar ständigt efter stunderna då de är tillsammans.

Jag vet inte vad mer jag kan säga. Det går så snabbt att kolla på för att man aldrig tröttnar så man bara kollar på avsnitt efter avsnitt. Det är karaktärerna och Michaels smarta tänkande som gör säsongen till vad den är och stunderna han är tillsammans med Sara är några av de bästa jag vet. Ni borde verkligen kolla på denna serien om ni gillar smart tänkande, action och lite fin romantik så där hehe ^^ Men varning bara för att den är väldigt beroendeframkallande ;D

Citat:
Dr. Sara Tancredi: I'm a packrat. I never throw anything out.
Michael Scofield: [looks around the spotless infirmary] Yeah, well this clutter. It's... overwhelming.
Dr. Sara Tancredi: You should see my apartment.
Michael Scofield: Woah. We haven't even had our first date yet and you're already inviting me in. I thought you were a nice girl.

Skapad av: Paul Scheuring
Medverkande: Dominic Purcell, Wentworth Miller, Sarah Wayne Callies, Michael Rapaport, Amaury Nolasco, Robert Knepper

Betyg: 9/10

3 kommentarer:

  1. Ojj, den låter ju riktigt bra faktiskt! Har inte hört mycket om den innan - men nu hamnade den genast på min Att-kolla-när-jag-inte.har-så-många-serier-pågång lista :D tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Svar: Förlåt för sent svar, först och främst!

    Jag ska läsa tredje Harry Potter under Läs-A-Loten! :D Vad roligt att du vill vara med förresten, jag hoppas att det kommer att bli helt fantastiskt roligt! :D

    SvaraRadera