onsdag 16 juli 2014

Bok-trion #1 //Emme

Dystopiska världar

Legend- Marie Lu 
Modernista, 2013

Detta är en bok du inte kan släppa taget om när du väl satt dina tänder i den.
Du glömmer bort omvärlden och även tiden, och har risk att bli försenad till jobb och skola (som jag), men man är så glad och inne i boken att man inte lägger så stor vikt på det.
Jag verkligen älskar handlingen, och som vi vet skiljer sig varje dystopi från den andra. Den här var väldigt bra, helt klart en ny favorit!
Och när du läst ut boken vill du bara läsa mer om denna dystopiska och riktigt spännande värld som Marie Lu målar upp framför oss! Jag rekommenderar den här boken starkt till alla!
Betyg: 5/5 

_____________________________________________________________________________

Divergent- Veronica Roth 
Modernista, 2012 

Det här var boken som bevisade på nytt (efter en stor lässvacka) för mig hur underbart det är att läsa..!
Veronica Roth bygger upp en fruktansvärt värld inför oss som mycket väl kan komma att bli vår framtid.
Och hela boken är som ett enda stort hantverk, med finslipade detaljer och noga utskurna händelser. Du sitter hela tiden på helspänn genom hela boken och läser sida upp och ner som en polishund letandes efter mer ledtrådar. Efter att ha sett filmen är boken ännu bättre också om du frågar mig! Det är som Veronicas värld sätts på en duk, öppen även för den som inte läser! Det är lika spänt när en bok ska filmatiseras men filmteamet var väldigt duktiga på att ta med de bästa delarna och skapa en liknande värld som den vi läst i boken. Den här serien påminner mig väldigt mycket om THG-triologin så om du gillade den kan jag nästan garantera att du kommer älska den här!
Betyg: 5/5 

_____________________________________________________________________________

Insurgent- Veronica Roth (uppföljare till Divergent) 
Modernista, 2013 

Till att börja med var Insurgent mycket spännande, med ett intensivt drag framåt mot nya vyer av den uppbyggda dystopiska världen. Tyvärr tyckte jag dock inte att den toppade Divergent. Början och mittdelen hade samma intensiva driv som Divergent, och du fick reda på mer som gjorde boken ännu bättre!
Men slutet kom som en osynlig vägg som tvingade en att bromsa efter att ha haft total spänning och ett hjärta bankande i 190. Men slutet är ändå så pass bra att du vill läsa en fortsättning på direkten.
Boken är mycket välarbetad och har blivit en favorit hos mig!
Det ska bli väldigt spännande att se hur de gör filmen efter boken! ^^
Betyg: 4/5_____________________________________________________________________________
(Vill passa på att tacka Modernista för böckerna; tusen tack!) 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar