söndag 3 mars 2013

Diskussion (2): Att bokblogga //Zozzo

Då så, dags för ett till diskussionsinlägg! Jag vet inte om detta kan räknas som en diskussion hehe, men jag har undrat över detta rätt så länge så.

Som rubriken lyder så kommer detta inlägget handla om att bokblogga; varför man började, vad det har lett till och mer :)


Jag kommer ihåg att jag hade en läxa att recensera en bok i skolan, så jag letade efter en bild på boken på google. Så tryckte jag då på en bild och såg att en tjej hade lagt upp en bild på den boken på sin blogg: "BokClara". Det första jag tänkte var: "Vad sjutton. Recenserar hon böcker frivilligt?" och så lade jag märke till att hon var lika gammal som jag och att hon hade recenserat några av mina favoritböcker. Hon var precis som jag och jag gick direkt från att tänka "Fy, vad tråkigt" till "JAG VILL JAG VILL".

Jag var inne på hennes blogg nästan varje dag, för att jag längtade så mycket efter att få läsa ett nytt inlägg av henne. De var - ÄR - alltid så intressanta, och jag ville se hur man gjorde på en bokblogg. Jag såg hur NI hade kommenterat en massa på hennes inlägg och att ni var som en liten grupp som gillade samma böcker som jag och vissa av er till och med samma musik. Jag ville så gärna bli en del av er grupp, så jag startade en bokblogg. Dock raderade jag hela efter en dag, för jag såg hur duktiga ni var och att mina recensioner såg helt fel ut. Detta hände typ 3 gånger...

Sedan frågade jag Emme om hon ville börja bokblogga med mig och det var så vi började. När vi startade Bokzoem hade jag ingen aning om hur mycket det skulle betyda för mig. Jag har träffat er, jag har börjat läsa fler och fler böcker, jag har fått bättre självförtroende, för att ni alltid kommenterar så fina saker som "vilken bra recension" och det betyder så otroligt, otroligt mycket. Det är helt fantastiskt att... jag faktiskt är en del av er grupp nu. Ibland undrar jag hur sjutton det kunde hända. Jag önskade så mycket att jag kunde få prata med er, och det gör jag nu. Jag pratar med de flesta av er varje dag på twitter och nu kan jag inte ens minnas hur mitt liv såg ut innan jag och Emme startade Bokzoem.


Så först av allt vill jag bara säga ett jättestort TACK!! till alla er, för att ni alltid finns här och för att ni kommenterar och läser våra inlägg. Och ett extra tack till Clara från BokClara, för att hon gav mig idén att starta en bokblogg och för att hon har inspirerat mig jättemycket.


Och nu är jag nyfiken över er också: Vad fick er till att börja bokblogga och vad har det lett till? :)

(Jag vet inte vad bilden har med inlägget att göra egentligen, men jag gillar den så... hehe)

Uppdatering: Lucy på Bokrygg gjorde ett inlägg om detta för ett tag sedan. Ett väldigt bra inlägg, klicka HÄR för att komma till det!

//Zozzo

9 kommentarer:

  1. Jag kommer inte ihåg hur jag hittade den första bokbloggen jag började följa, men jag tror det var som du, att jag sökte på en bok på google. Sen kollade jag in fler och fler och jag kände att jag verkligen ville börja bokblogga, men vågade inte. Eftersom alla var så duktiga och jag skulle komma där som värsta outsidern och bara "hej, jag försöker vara som ni, trots att jag egentligen är mycket sämre". Men jag frågade min kompis helt random om hon ville börja bokblogga med mig och det ville hon. Hon slutade dock efter bara någon vecka, men jag fortsatte för jag tyckte det var kul :) Och att kunna känna sig som en del av en stor grupp med människor som alla har samma intresse och som alla stöttar varandra om något händer det är underbart :)
    Jag tror att jag har förändrats en del sen jag började bokblogga för jag har bl.a. börjat prata mer öppet om min nördighet :P Haha, nä, men när man snackar med bokbloggare kan man oftast vara sig själv och säga vad man tycker utan att vara rädd för att bli mobbad eller något :)

    SvaraRadera
  2. Har väldigt mycket att säga om detta, och ja, har skrivit ett inlägg om det här:
    http://bokrygg.blogg.se/2012/august/hur-bokbloggarna-paverkat-boknorderiet.html


    Jättefint inlägg, och tack så jättemycket för en superbra blogg!

    SvaraRadera
  3. Då jag började bokblogga för två år sedan så fanns det knappt några bokbloggar om ungdomsböcker... eller så var det bara jag som inte kände till så många. Tyckte att det saknades bloggar som handlade om ungdomsböcker så jag bestämde mig för att starta en. Men bara 1-3 månader senare kom det en explosion av ungdomsbokbloggar och helt plötsligt så är det hur många som helst vilket är väldigt kul :D

    Tack själv för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint inlägg!
    Jag började bokblogga för att många frågade mig om boktips så jag tänkte att jag kunde starta en bokblogg och skriva om de böckerna. Men det var inte förrän två år senare jag upptäckte att det fanns andra i min ålder som också bloggade om böcker, vet dock inte hur länge de hade hållit på då. Fram till i höstas har jag bara skrivit recensioner på min blogg, men när jag fick som jobb att bokblogga på Norrköpings Tidningar har det kommit till annat också :)

    SvaraRadera
  5. Sv: Framför allt när man inte känner så många IRL som har samma intressen som en så är det jättekul att det finns så många man kan snacka med över internet :)

    SvaraRadera
  6. Sv:
    Tänk dig då hur jag kände mig när jag hade bloggat ett tag och inte visste att andra svenska existerade? Hitade de engelska först. :P
    Det är jättekul att jobba med att bokblogga! Att få jobba med någonting man älskar, dock blir den här bloggen (Have You Read This One) lite lidande av det. :P

    SvaraRadera
  7. Åh, varför började jag bokblogga? Jag började året innan den stora hypen kom, tror jag (wow, hipster -.-), och då var jag inte särskilt medveten om att det ens fanns ett bokbloggarcommunity - BLOGGOSFÄREN FTW. Men jag läste en blogg som heter "Wondrous Reads" och efter det "Bara en sida till" (ni vet Malin? En av bloggosfärens dinosaurier :D) och jag tyckte de skrev så bra. Jag hade bloggat lite eget i något år, en sådan där trist blogg där jag skrev om absolut ingenting och ingen läste. Jag tipsade om böcker eller filmer ibland, men så tänkte jag att jag kunde ju starta en bokblogg istället - en seriös blogg där jag professionellt recenserar böcker. Ja, det gick väl åt helvete. Jag är inte professionell på något sätt, men det var grundtanken. Sedan fortsatte det och jag brydde mig mer om den här nya bloggen än min fåniga egoblogg.

    Jag började väl blogga för att jag ville recensera och skriva om böcker, där ingen kände mig - jag var helt anonym den första månaden elelr så. Sedan blev det rutin och roligt att hålla koll på andras bokbloggar och min egen läsning. Tror det tog en stund innan jag kom in i vårt lilla community - jag är väl inte i center nu heller - och jag tror det började med att jag träffade Anna (bookshelf.blogg.se), genom att hon började kommentera på min blogg och skriva om hur hon var tvungen att spela Harpan i min frånvaro... när jag bloggade för lite xD

    Som du märker så har jag ingen större koll på min första tid som bokbloggare. Jag började för att jag ville tipsa och prata om böcker jag tyckte om, etc.

    När det gäller communityt som vi talar om... jag är väl ganska okänd egentligen, trots att jag hållt på ett rätt bra tag (jag är inte så intresserad av att stå i centrum ändå xD), men det är supermysigt att få prata med er ibland och läsa era bloggar. Ni är riktigt härliga! :D

    SvaraRadera
  8. Det är klart att du är en del av vår gemenskap! :D <3 ÄLSKAR att prata med dig på Twitter! Jag började bokblogga för att några jag pratade med på gsm ville tvinga med mig som "delägare" i en bokblogg. Först var jag värsta tveksam,men sen ändrade jag mig, som tur var!

    Himla trevligt inlägg förresten! Älskar att läsa sånt här :D

    SvaraRadera
  9. Pappa skickade ett mail till mig med en länk till en bokblogg - Matildas Läshörna - för några år sedan. Jag läste (och gillade) den så när jag sedan några år senare ville starta en blogg bestämde jag mig för att blogga om böcker - för det verkade så himla kul! Har fått så himla många vänner genom bloggen och dessutom hört talas om en massa böcker jag säkert inte skulle hört om annars :D

    Svar: Tack så jättemycket! :D

    SvaraRadera