fredag 21 december 2012

Gone- Hunger //Emme


OBS! DENNA RECENSION KAN INNEHÅLLA SPOILERS FÖR DEN SOM INTE LÄST FÖRSTA BOKEN I SERIEN! 


Svält och kaos hotar staden. Och för varje dag som går utvecklar allt fler övernaturliga krafter som skiljer dem från de som inte har sådana krafter. Sam kämpar mot tröttheten.

Ska han orka axla det ledarskap han påtvingats?
Men ett ännu större hot tornar upp sig. Mörkret, en osannolik varelse som levt djupt begravd i bergen, börjar manipulera några av invånarna i zonen.
 Mörkret har vaknat. Och är hungrigt...





Titel: Hunger- Gone #2
Författare: Michael Grant
Förlag: B Whalströms
ISBN: 9789132154751
Utläst: 12/12-12

Karaktärerna: 
Tyckte skarpt om karaktärerna; allt från Sam till Lana, från Lana till Astrid och lille gåtfulle Peter. Alla är de olika, med sina olika egenskaper. Några av dem är "mutanter"(som folk kallas i Zonen med krafter) medan andra är "normala"(dem utan krafter som vill göra sig av med mutanterna).
Sen har vi Mörkret, som vi får följa genom så gott som hela boken.
Ett Mörker jag inte riktigt kan sätta fingret på, som är listigt och otäckt.

Kommentar: 
Älskar verkligen sättet Michael Grant skriver på, blandar fantasi med verklighet och det blir en härlig soppa med de saftiga detaljerna som man följer girigt genom hela boken.

Dystopier har blivit en genre jag har skaffat mer tycke för nu under 2012(som börjar dra sig mot sitt slut..).
Gone är en alldeles utmärkt dystopisk serie. När du läst första boken vill du bara lästa nästa och nästa och nästa igen. Och när du väl kommit in i boken kan du knappt sluta läsa.

Jag tycker det skapas mer våld och orättvisa i andra boken än i första- något som är nästintill svårt att undvika i situationer som de olika barnen utsätts för i böckerna i serien.
Spänningen höjs ett extra snäpp och det är nog aldrig som man blir riktigt uttråkad, för det händer något så gott som hela tiden, och det gör boken så mycket bättre.

Jag skulle nog vilja rekommendera den här boken till dem som gillar dystopier och som är ute efter en ny bokserie att följa och som längtar efter något spännande att läsa om; som får en att vilja ha mer och mer och som ger läsaren en känsla av att inte vilja släppa boken eftersom den är så spännande.

Jag själv tycker det ska bli spännande att läsa fortsättningen, och det sägs att det ska komma ut sex böcker totalt i serien; så då har jag fyra böcker till framför mig haha.

Då kommer vi till betyget av denna fina bok..
Betyg: 4/5 
- Bra men jag vill inte ge den full pott, för jag vet att det finns böcker som är bättre och även om boken var spännande och riktigt riktigt bra så tycker jag ´bara´ att den var "jättebra"(om ni kollar i spalten till höger så ser ni hur vi betygsätter böckerna, och 4/5= jättebra) .
Den var inte riktigt fantastisk men riktigt bra. Kan inte sätta fingret på vad, men det är något med boken som gör att jag inte kan sätta full pott i betyget haha.. ;)

(Observera att jag läste ut boken 12/12-12.. Hihaa :D)

Funderar på att läsa Hunger på engelska också.. Vet dock inte hur språket är.. Om det är någon som läst den på engelska, kan inte ni skicka iväg en liten kommentar hur ni tyckte den var(språket-var det lätt eller svårt? Handlingen- förstod man allt? osv)?:)
Tack på förhand!:) 

1 kommentar:

  1. Jag håller på med ettan i denna serie men jag antar att språket inte kan skilja sig sådär fasligt mcyket. Men jag tycker iaf att det är enkelt att hänga med, finns ett fåtal ord som jag inte har hört talas om tidigare men det är så få att det är försummbart. Sen beror det självklart på hur van du är att läsa på engelska, men jag tror inte att det ska vara några problem i vilket fall (:

    SvaraRadera