onsdag 15 februari 2012

Recension: Mitt perfekta liv //Zozzo

Macys sommar ligger framför henne, noggrant planerad, precis som hon vill ha det för att inte förlora kontrollen. Hennes kille åker iväg på "brain camp". Själv ska hon jobba i informationsdisken på biblioteket. Men det blir inte som hon tänkt sig: Pojkvännen vill att de ska ta en paus, och plötsligt dyker ett extra sommarjobb upp på cateringfirman Wish, där det jobbar ett gäng galna typer som Macy verkligen gillar.

Där finns också Wes - tatuerad, konstnärlig, en kille som säger sanningen och som är den där sorten som vänder upp och ner på ens liv. Han är precis allt det Macy inte vill ha, men ändå känner hon sig så bekväm med honom, och lyckligare än på länge. Kan det helt oväntade vara det som är helt rätt?

Titel: Mitt perfekta liv
Orignaltitel: The truth about forever
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: Juni 2011
ISBN: 9789129677713

Karaktärer: Åh, var ska jag börja? Det jag gillar mest med Sarah Dessen's böcker är att hon beskriver sina karaktärer på ett bra sätt. Man ser dem hur bra som helst framför sig. Macy har förlorat sin pappa i en hjärtattack, och man förstår verkligen hur hon känner sig. Sarah förklarar alla känslorna så bra, så man känner verkligen precis som Macy gör. Och så har vi ju den underbara Wes. Vad jag gillar bäst med honom? Att han är så ärlig. Han är sig själv, alltid. Så himla underbar. Betyg: 5/5

Miljön: Sarah Dessen bekriver miljön otroligt bra. Man kan se allt framför sig. Och då menar jag exakt alla detaljer. Det är just detta, sättet som Sarah Dessen beskriver på, som gör henne till en av mina absoluta favoritförfattare. Betyg: 5/5

Handling: Underbar. Så underbar. Det finns allt i denna boken! Sorg, vänskap, romantik. Och det bästa var nog hela den här grejen med: Därfickjagdig! Ni som har läst boken fattar nig, men aja. Och såklart så har vi den här slags leken. Där man ställer en fråga som man måste svara på, annars förlorar man. Det är nästan just den leken som håller upp hela boken och gör den till den fantastiska bok den är. Jag trodde först att den skulle vara väldigt lik en av hennes andra böcker, mycket mer än så. Men nej, inte alls. Detta är ännu en anledning till att Sarah Dessen är en så otroligt bra författare. Att hon inte låter böckerna likna varandra. Det finns alltid en ny grej som får boken att bli speciell på sitt eget sätt. Det enda som faktiskt påminner mig lite om hennes andra böcker, är just det att huvudpersonen alltid ska vara bäst i skolan, få toppbetyg i allt, och plugga precis hela tiden. Så det som kanske får böckerna att likna varandra är att böckerna handlar om att huvudpersonen förändras, från den tysta och blyga personen till en som låter sig själv leva lite mer! Jag skulle rekommendera er att läsa denna på sommaren, eftersom den utspelar sig på den tiden. Läs denna boken, och njut!:)

Betyg: 4,5/5
Första meningen: Jason skulle till Hjärnlägret.
Citat: Jag var för uppslukad av att läsa boken så jag glömde skriva ner något ;)