tisdag 13 december 2011

Recension: Flyga högt //Emme

Jag har läst ut boken Flyga Högt av Katarina Von Bredow.
Först när jag såg den, tänkte jag att den säkert skulle vara bra, eftersom Katarinas alla andra böcker vart sjukt bra! Sen så började jag läsa första kapitlet och tyckte att skit, vilken undergång! Det här, det är den SÄMSTA boken jag NÅGONSIN läst av Katarina!
Verkligen dumt.
Jag fortsatte läsa den, gav mig an den och upptäckte att den var så mycket bättre än många andra av hennes andra böcker! Efter bara en liten stund blev jag beroende och läste ut boken på c:a två dagar, vilket är ganska ovanligt för att vara mig. När jag har en bok att läsa ut, på 316 sidor dessutom, brukar det ta mer än två VECKOR. Men den här boken var så himla bra, så himla beroende framkallande att man inte kunde släppa boken i första taget.
Man ville bara läsa vidare, veta vad som hände därnäst och tillslut var boken slut..
Oj så besviken jag blev! Jag som hade trott den skulle vara i all oändlighet... =)

Jag kan sätta in mig i sitiuationerna, förstå mig på vad som händer, och mycket av det skulle nog mycket väl ha kunnat hända i verkliga livet.
Det är också det jag gillar med Katarina Von Bredow, hon skriver inte bara bra på alla sätt och vis, utan så "verklighetsbaserade" böcker som möjligt, det vill säga, det som händer i böckerna skulle mycket väl ha kunnat hända i verkliga livet.
Ibland kan hennes böcker påverka ens tankar så att man får sig en tankeställare, och det tycker jag om. Många av hennes böcker handlar just om ungdomar- en sån som jag är nu, och det får en att vilja läsa vidare. Liksom, är det såhär det kommer bli för mig när jag blir äldre? Eller är allt bara påhittat? Ibland kan jag sitta i flera minuter och fantisera om livet som pågår i Katarinas böcker. Är det så, att allt man läser, bara är påhittat? Eller finns det viss sanning i böckerna..?

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker det är skönt att vara tillbaka i skolan.
Där finns ju Nils med de bruna ögonen. Före sommarlovet var de på gång att bli tillsammans
- och det skulle vara perfekt om de blev det. Vendelas bästis Tove är nämligen intresserad av Nils kompis Loke. Tänk vad bra att kunna umgås tillsammans allihop, att aldrig behöva välja!

Men tredje dagen dyker en ny tjej upp i klasen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om- och Vendela tvingas välja mellan kärlek och vänskap.

Vissa roller i boken kan jag faktiskt känna igen.
Tex när ena kompisen börjar babbla om sitt "underbara" liv, om  dittan och dattan som är såå "bra", medan den andra kompisen inte får en syl i vädret.
När jag tänker efter kan det hela hända den bästa ju, till och med mig, men det är inte schysst, och det vet vi ju säkert alla. Att babbla på utan att låta den andra kompisen få säga något, och sen kan det ju komma ett och annat korkat ord, som är menat ska träffa kompisen man pratar med, kompisen man varit bästa kompis med så länge.

Jag känner igen rollerna som tejejerna i boken Flyga Högt. Käbbla, snacka skit...
Anta saker...
Bli ovänner för småsaker... Typiskt tjejer!
Men trots allt med dom "dåliga" rollerna, som vi såklart stöter på i vardagen, rekommenderar jag denna boken MER än gärna! Den som inte läser denna boken, kommer gå miste om så mycket... Promise. Jag är efter denna boken ett stort fan av Katarina Von Bredow och hennes böcker! :)

Betyg: 9/10(just för att den var lite seg i början...)
Titel: Flyga högt
Förlag: Raben & Sjögren
Författare: Katarina Von Bredow
Sidor: 316
Utgiven: 2011
ISBN: 9789129675627



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar