onsdag 9 november 2011

Känslan av att hoppa //Emme

Jag har läst boken Känslan av att hoppa av författaren Ingrid Olsson.
En bok som var väldigt speciell. En bok fylld med känslor. Känslor som säkert många ungdomar där ute har, med tanke på alla böcker som skrivs om detta.. Alla artiklar..

Två månader innan Lisen ska ta studenten händer en tragedi på hennes skola.
En kille tar sitt liv.
Lisen börjar skriva brev till honom. I breven berättar hon om de känslor och tankar som gömmer sig längst där inne i henne. Det handlar om blyghet, rädsla och om livet som ibland kan kännas mer skrämmande än döden.
Hudlöst och nära om en livsviktig månad när allt ställs på sin spets.

"Du vet inte vem jag är, men jag skriver till dig ändå.
Jag har ingen att prata med på riktigt.
Bara nån som du kan klara av det jag ska berätta."

"Hur gör man? Hur stänger man av hjärnan?"

"Rädd för vatten.
 Rädd för mörkret
 Rädd för livet
 Rädd för livet.
 Men inte rädd för höjden flera meter över marken."

Den här boken är väldigt svår att sammanfatta. Den svåraste boken att förstå sig på också, som jag någonsin läst skulle jag vilja tro. Det var så svårt att komma in i den.
Om de är samma författare som gjort denna boken som boken komma över, så finns det böcker som är bättre än den här som författaren skrivit.
Jag vet inte vilka jag ska vända mig till när jag ska rekommendera denna...
Ni får avgöra själva.





Betyg: 3/10
Titel: Känslan av att hoppa
Författare: Ingrid Olsson
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2009
Omslag: Sofia Liljander
Omslagsfoto: Klubovy
Sidor: 124
ISBN: 97891671858
//Emme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar