lördag 17 september 2011

Recension: Var är Alaska? //Zozzo

John Green - Var Är Alaska?
Miles Halter är nöjd med att lämna sitt trista liv bakom sig: föräldrar, high school och ytliga bekanta. Han ska börja på internatskolan Culver Creek i Alabama och ser fram emot allt nytt som detta för med sig. Han vill börja om på nytt med sitt liv. Och visst förändras hans liv. Han får nya vänner som lär honom nya ovanor. Och han träffar Alaska Young - den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon kommer att förändra hans liv mer än han någonsin kan ana den där stekheta dagen då han för första gången kliver in i hennes stökiga rum.




Betyg: 8/10
Författare: John Green
Översättare: Mats Fierras

Orignaltitel: Looking For Alaska
Förlag: Berghs
Sidor: 223
Utgiven: 200703
ISBN: 9789150216516


Jag tycker att denna boken är riktigt bra. I början ser man istället för kapitlet: etthundratrettiosex dagar före. Så räknar det ner för varje kapitel och jag tänker: "Åh! Vad är det som kommer hända! Jag måste få veta!" och sen så kommer man fram till "En dag kvar" och jag tänker: ÅÅH GUD!! NU KOMMER DET!! och så läser man den dagen det har räknat ner till och, tja... Jag tröttnade först lite på boken efter det. Men jag fortsatte läsa ändå och den blev bara bättre och bättre igen. Den är helt klart värd att läsas! Jag har skrattat ihjäl mig tusen gånger, och jag har gråtit tusen gånger. Jag tänker skriva ner en bit från boken nu där de rappar lite. Haha! De som inte vill få någon som helst spoiler. LÄS INTE. Det är egentligen bara en liten bit från en rapplåt så jag tror inte det kommer avslöja något:

"Översten lirar som en skitnödig anka / när jag rockar fett blir brudarna kranka / jag kommer från Japan och kallas för guling / men ingen har någonsin kallat mig fuling /spela roll om jag är gul eller vit eller grön / så länge gussen diggar mig och tycker jag är skön."
Alaska ryckte in: "Står du där och dissar det kvinnliga könet / ska jag sparka dig i skrevet och njuta av stönet / du tror att tjejer är blåsta och inte kan rimma / släng dig i väggen, mina rim är lika slimma / och förtryck inte tjejer, då får du se på fan / det kan du skriva upp, din talibanbabian."

Haha! Som jag skrattade åt det x) Hur som helst. Jag hoppas att teasern fick er att vilja läsa den, den är definitivt värd det!:) //Zozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar