fredag 30 september 2011

Recension: Det är så logiskt alla fattar utom du //Zozzo

Igår läste jag alltså ut Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa bjärbo som jag köpte på bokmässan i Göteborg. Och jag måste få säga att den var sjukt bra. När man väl hade börjat läsa kunde man inte lägga ifrån sig boken. Den handlar om Johan och Ester som går på gymnasiet. De har varit bästa vänner sedan de var små och de senaste fyra åren har Johan varit kär i henne. Han har bara aldrig vågat säga någonting. Man får i boken se hur saker och ting händer ur både Johans och Esters perspektiv. Det som jag älskar mest med boken är nog att författaren skriver ner dialogerna precis som vi ungdomar pratar. Till exempel "what ever" och sånt som vi nu får för oss att säga. Vilket jag verkligen älskar med denna boken. Den enda mindre bra grejen med det hela är nog att det slutar för tidigt. Om ni har varit med om det någon gång? Man ser fram emot att se hur det slutar; "kommer allt sluta bra? kommer någon dö?" Vad som helst. (inte för att någon vekrligen dör i boken). Den är helt klart med i min favvo-lista och förtjänar att läsas!

I fyra år har Johan varit hemligt kär i sin tjejkompis. I fyra år har han bitit ihop, lyssnat, spelat intresserad när hon babblat om sina kärlekshistorier. Men nu går det inte längre. Han kommer att explodera!

Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Först satt de bredvid varandra i sandlådan, nu är de 16 år och sitter bredvid varandra i gymnasieklassrummet på Katedralskolan i Växjö. De vet precis allt om varandra. I alla fall nästan. Det är bara en sak som Johan inte har talat om för Ester - han har varit kär i henne de senaste fyra åren, och tycker inte att det här med bästa kompisar räcker längre.

Tyvärr verkar Ester bara ha ögon för den där pinnen med gitarren. Han med hårdrocksfrisyr och slitna converse. Adam. Ester får gåshud bara hon hör namnet. Hon förstår inte alls varför Johan tjurar så mycket den här hösten, livet är ju fantastiskt! I alla fall fram till den där halloweenfesten, när allt händer på samma gång ...

Betyg: 9/10
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren